مقالات

چگونه انبار عمودی مشکل کمبود فضا را حل می‌کند ؟ نقش بالابر صنعتی در آن

آیا بالابر صنعتی برای تمامی انبارها قابل استفاده است ؟

 

انبار عمودی، به عنوان یک راه حل نوین در مدیریت فضا و بهینه‌سازی عملکرد چرخه‌ی تولید و توزیع کالا، در دهه‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از اجزای کلیدی در انبارهای عمودی، تجهیزات حمل و نقل و دسترسی به ارتفاع مانند بالابر صنعتی باری یا نفری هستند که نقش بسیار مهمی در ساختار، ایمنی و کارکرد این انبارها دارند.

طراحی سنتی یک انبار وسیع، مسطح و افقی، به طور فزاینده‌ای با نیازهای زنجیره‌ی تأمین امروزی در تضاد است. با کمبود شدید زمین برای ساخت مراکز نگهداری و توزیع بیشتر، صنایع و سازندگان به مدل جدیدی روی می‌آورند.

آشنایی با انواع بالابرهای مناسب انبار

در این مقاله به بررسی ایجاد انبارهای عمودی و نقش بالابر در بهینه‌سازی فضا و عملکرد این انبارها پرداخته خواهد شد.

استفاده از انبار عمودی چگونه باعث توسعه‌ی صنعت می‌شود ؟

توسعه‌ی یک کسب و کار با نیازهای فراوانی همراه است که یکی از این نیازهای اساسی، نیاز به فضای ذخیره‌سازی مواد اولیه و همچنین محصولات تولید شده می‌باشد. امروزه هزینه‌ی دسترسی یک مکان مجزا (سوله، انبار و …) برای اکثر صنایع به صرفه نیست. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که راهکار چیست ؟

زمانی که صحبت از حداکثر بهره‌برداری از فضا می‌شود، تفکر عمودی الزامی است. روش‌های سنتی ذخیره‌سازی در سوله‌ها و فضای روی زمین، در بسیاری از موارد باعث هدر دادن فضای با ارزش کف و همچنین محدود شدن گردش کار است.

اما با استفاده از فضای عمودی، می‌توانید قابلیت ذخیره‌سازی محیط خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و نیاز به گسترش سوله و کارخانه‌ی خود را از بین ببرید.

سیستم‌های ذخیره‌سازی عمودی تنوع زیادی دارند. از قفسه و پالت گرفته تا سیستم های خودکار مانند انبارهای مکانیزه و … که همگی با استفاده‌ی کارآمد از فضای عمودی باعث رفع نیاز به فضای انبارداری می‌شوند. البته توجه به این نکته بسیار مهم است که برخورداری از یک انبار عمودی، نیازمند امکانات و شرایط ویژه‌ی احداث و بهره‌برداری مختص خود است که در ادامه بیشتر به این مبحث پرداخته خواهد شد.

بررسی نقش بالابر صنعتی در کارکرد انبار عمودی

زمانی که صحبت استفاده از یک انبار عمودی به میان می‌آید، دسترسی به طبقات و جابجایی بین آن‌ها، از اصلی‌ترین دغدغه‌ها بشمار می‌آید. ممکن است با توجه به امکانات و شرایط محیطی، از تجهیزات دسترسی مختلفی استفاده شود که یکی از ایمن‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها، بالابر است.

انواع بالابر جهت انبار بسیار متنوع هستند که انتخاب مناسب‌ترین نوع آن جهت رفع نیاز، نیازمند مشاوره با کارشناسان این حوزه می‌باشد. ” تماس با کارشناس

بالابرها کاربردهای مختلفی در انبارها بخصوص انبارهای عمودی دارند از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بارگیری و تخلیه (استفاده از بالابرهای باری (داک لیفت) بسیار کاربردی می‌باشد)
  • ذخیره‌سازی محصولات و کالاها در ارتفاع
  • انتقال کالا بین قفسه‌ها و یا از قفسه به خط تولید، توزیع و …
  • کنترل موجودی و نظارت بر کالاها
  • انجام تعمیرات در قسمت‌های مختلف مانند تأسیسات، روشنایی، اطفاء حریق، سیستم‌های تهویه و …
  • سایر موارد کار در ارتفاع

موارد ذکر شده از کاربردهای بالابر در انبارها، نشانگر این مسئله هستند که عدم حضور یک بالابر ایمن در انبار، نه‌تنها باعث اتلاف وقت و انرژی و هزینه می‌شود، بلکه ایمنی محیط را به شدت پایین آورده و ممکن است باعث خسارات فراوانی شود.

مهم‌ترین مزایای استفاده از بالابر در انبار

از مزایای وجود بالابر مناسب و با کیفیت در انبار می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • استفاده‌ی حداکثری از فضا
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • افزایش ایمنی کالاها و افراد
  • افزایش سرعت کار
  • افزایش بهره‌وری
  • کاهش هزینه‌ها
  • کمک به صرفه‌جویی در زمان و انرژی
  • بهبود فرایندها و کاهش خطاها

فاکتورهایی که باید در انتخاب بالابر مناسب انبار خود در نظر بگیرید.

اگر به دنبال به حداکثر رساندن کارایی و بهره‌مندی از خصوصیات مثبت استفاده از یک بالابر صنعتی در انبار خود هستید، لازم است به موارد زیر توجه کنید :

  • کالای مد نظر جهت ذخیره‌سازی را در نظر بگیرید.

انتخاب یک بالابر با ظرفیت متناسب با وزن کالا، اندازه و ابعاد کالا و همچنین نکات ایمنی لازم در انتقال کالا، از ضروریات است. در صورتی که کالای شما ابعاد و وزن زیادی دارند، بالابرهای آکاردئونی می‌توانند برای شما مناسب‌تر باشند.

  • زمینی که قصد استفاده از بالابر روی آن را دارید.

در صورتی که سطح زمین ناهموار است، لازم است از انواع پایدارتر بالابر استفاده کنید. برخی بالابرها جهت کار در شیب و یا سطوح دارای ناهمواری، پایداری ضعیف‌تری دارند و ممکن است در صورت استفاده از آن‌ها، دچار حادثه شوید.

همچنین سطح انبار شما در انتخاب نوع چرخ‌های بالابر مؤثر است. چرخ‌های کارگاهی مناسب محیط‌های صاف و چرخ‌های بادی جهت سطوح دیگر کاربرد بیشتری دارند.

  • ارتفاع دسترسی مد نظر

ارتفاعی که طبقات انبار شما احداث شده‌اند را در انتخاب بالابر در نظر داشته باشید. استفاده از روش‌های دیگر برای پوشش ارتفاع مانند قرار دادن نردبان روی سکوی بالابر و یا استفاده از تجهیزات دیگر، ممکن است باعث بروز حادثه شود.

راهکارهایی جهت جلوگیری از سقوط اشیاء از ارتفاع در هنگام کار روی بالابر ” خواندن مطلب

  • آیا به دسترسی افقی هم نیاز دارید ؟

یکی از مسائل مهم، نیاز به دسترسی در انبار است. در صورتی‌که فقط دسترسی عمودی برایتان کافی می‌باشد، با زمانی که علاوه بر دسترسی عمودی، به دسترسی افقی هم نیاز داشته باشید، در نوع بالابر مناسب شما تأثیر گذار است. جهت دسترسی افقی، به طور معمول از بالابرهای عنکبوتی و … استفاده می‌شود.

  • عرض راهروهای بین قفسه‌ها

عرض راهروهایی که برای عبور از بین قفسه‌ها در نظر گرفته‌اید، در انتخاب بالابر مناسب، بسیار مؤثر است. زیرا اگر عرض بالابر بیشتر از عرض راهروهای شما باشد، استفاده از آن مقدور نیست. برخی بالابرها با عرض کم موجود هستند که جهت عبور از محیط‌های باریک ساخته شده‌اند.

  • ایمنی را در نظر داشته باشید.

بحث ایمنی بالابر و انباری که قصد استفاده از بالابر در آن را دارید، را در اولویت قرار دهید. در مبحث ایمنی انبار و نقش بالابر در تضمین ایمنی، می‌توانید به مقاله‌ی اهمیت ایمنی انبار و نقش بالابر، مراجعه کنید. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مشاوره با متخصصان حوزه بالابر می‌تواند اطمینان‌بخش باشد.

جمع بندی

به طور کلی، عمودی شدن انبارها و به طور کلی صنایع مختلف، اجتناب ناپذیر است. بالابرها به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی در انبارها، نقش بسیار حیاتی دارند. از طریق اجرای وظایفی چون انتقال کالا، بارگیری و تخلیه، ذخیره‌سازی در ارتفاع، کنترل موجودی و افزایش بهره‌وری، به بهبود عملکرد و کارایی فرآیندهای انبارداری کمک می‌کنند.

پشتیبانی کلایر

Recent Posts

راهنمای گام به گام نصب داک لولر (همسطح کننده) با استاندارد 2024

اهمیت نصب داک لولر در محیط بارگیری و تخلیه همسطح کننده بارگیری که با نام…

7 months ago

داربست یا بالابر سیار ؟ کدام یک برای کار در ارتفاع مناسب‌تر هستند ؟

کار در ارتفاع مستلزم تمرکز شدید بر روی مسئله‌ی ایمنی است. اصلی‌ترین مسئله در حفظ…

7 months ago

اصول و مبانی ارگونومی بلند کردن بار ویژه محیط‌های صنعتی و غیرصنعتی

ارگونومی به چه معناست ؟ ارگونومی عبارت است از، طراحی و برنامه‌ریزی وظایف، تجهیزات و…

7 months ago

7 چالش‌ اساسی کار در ارتفاع و استفاده از بالابر نفربر به عنوان یک راه حل مؤثر

یکی از مفاهیمی که تقریبا تمامی صنایع در عصر حاضر ملزم به درک آن هستند،…

7 months ago

انواع بالابر متحرک صنعتی | استعلام قیمت 1403 | مزایا و کاربردها

بالابر متحرک یا سیار چیست ؟ در دنیای صنعتی پویای عصر حاضر، کارایی، سرعت و…

8 months ago

چگونه کنترل کیفیت (Quality Control) در ساخت بالابر کلایر انجام می‎‌شود ؟

کنترل کیفیت در ساخت بالابر به چه معناست ؟ کنترل کیفیت یا (Quality Control) که…

8 months ago