مقالات

چگونه کنترل کیفیت (Quality Control) در ساخت بالابر کلایر انجام می‎‌شود ؟

کنترل کیفیت در ساخت بالابر به چه معناست ؟

کنترل کیفیت یا (Quality Control) که به اختصار QC هم گفته می‌شود، یکی از اقدامات مهم در هر فعالیت صنعتی، تولیدی و علی الخصوص صنعت ساخت بالابر است.

 بطور معمول در کنترل کیفی با استفاده از آزمون‌ها و اندازه‌گیری‌های مشخص، از روند تهیه و تولید کالا و خدمات مطابق استانداردهای تعیین شده، اطمینان حاصل می‌گردد. در طول این فرایند، تمامی مراحل از ساخت تا تحویل نهایی در نظر گرفته می‌شود.

کیفیت بالابر نفر از آنجا که با جان افراد مرتبط است، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود، افرادی که قصد خرید بالابر هیدرولیکی را دارند، کیفیت محصول را در اولویت خود قرار دهند.

تولیدکنندگان بالابر، با توجه به معیارهای خود به کیفیت محصولاتشان توجه می‌کنند. شرکت کلایر با سابقه‌ و اعتبار چهل ساله در عرصه تولید انواع بالابر، همیشه در تلاش برای ارائه باکیفیت‌ترین محصولات به مشتریان خود بوده است.

چرا کنترل کیفیت در ساخت بالابر حائز اهمیت است ؟

بالابر که یکی از پلتفرم‌های ایمن کار در ارتفاع است، در صنایع و خدمات سبک و سنگین متعددی کاربرد دارد. انواع بالابرها را می‌توان در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار داد که انتخاب بالابر متناسب با پروژه‌ی کاری، همواره از چالش‌های مشتریان بوده است.

همچنین ممکن است برای شما جذاب باشد : “راهنمای جامع نگهداری از بالابر هیدرولیکی

 

اهمیت بالابر نفربر در یک پروژه‌ ، جهت کار در ارتفاع ، غیرقابل انکار است. بنابراین کیفیت بالابر از مهم‌ترین عوامل در بهره‌وری، سرعت و ایمنی کار می‌باشد.

از آنجا که بالابرها با جان افراد سر و کار دارند، لازم است تا از کیفیت و ایمنی آن اطمینان حاصل گردد و تمامی جوانب کیفی بالابر مورد بازرسی و تست قرار گیرد. متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان بالابر به مسئله‌ی کیفیت توجه کافی نکرده و ممکن است باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به مشتریان شوند.

” 10 علت شایع بروز حوادث بالابر هیدرولیکی “

مسائلی از جمله تسریع تولید و تحویل بالابر، کاهش غیرمنطقی کیفیت برای کاهش قیمت بالابر متحرک، عدم دانش و مهارت کافی و بسیاری دلایل دیگر می‌توانند در ارائه‌ی بالابر فاقد کیفیت کافی دخیل باشند.

کلایر، با سابقه‌ی درخشان در عرصه طراحی، تولید و تأمین انواع بالابر صنعتی و نفری، همیشه کیفیت محصولات خود را در اولویت قرار داده است و تحت هیچ شرایطی حاضر به نادیده گرفتن ایمنی و رضایت مشتریان خود نشده و نخواهد شد.

در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان کلایر و اطمینان از کیفیت بالابرهای تولیدی این شرکت، می‌توانید با شماره  91014121-031 تماس حاصل فرمائید و از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید.

استانداردهای تعیین کننده در کیفیت ساخت بالابر

مهم ترین استانداردهای بین المللی که مربوط به بالابر متحرک هستند عبارتند از استاندارد اروپایی EN280  و استاندارد آمریکایی ANSI A92.20 . در این استانداردها به نکات ایمنی و کیفی که باید برای ساخت بالابر هیدرولیکی سیار به آن توجه شود، پرداخته شده است. عوامل کلیدی متعددی در ارزیابی کیفی فرایند تولید و عرضه بالابر وجود دارند که بطور کلی می‌توان این عوامل را در چند دسته تقسیم بندی کرد:

  • استانداردهای طراحی و نقشه کشی

پایه‌ی اولیه کنترل کیفیت در ساخت بالابر، پیروی از استانداردهای طراحی و نقشه کشی است. مهندسان طراح باید اطمینان حاصل کنند که طراحی از لحاظ ساختار عملکردی، ظرفیت تحمل بار، مقاومت در برابر واژگونی و پایداری، انعطاف‌پذیری ، مقاومت در برابر باد و نیروهای جانبی، شیب مجاز و سایر مؤلفه‌های اساسی در بهترین حالت انجام شود. در حقیقت طراحان باید مطابق با انتظارات استاندارد طراحی خود را انجام داده و نوع مواد اولیه را برای ساخت بالابر مشخص نمایند.

  • موارد کیفی پیش از ساخت بالابر

پس از نهایی شدن طراحی، نوبت به انتخاب و خرید متریال خام می رسد. در این مرحله، تولید کننده بالابر هیدرولیکی باید کنترل کیفی را از همین مرحله آغاز کند. جنس فولاد و آلومینیوم مورد استفاده در ساخت بالابر، کیفیت سطح مواد خام ، میزان اِعوِجاج و مواردی از این دست هنگام خرید باید در نظر گرفته شود. طبیعی است که قیمت مواد خام با کیفیت از مواد معمولی بالاتر بوده و در قیمت بالابر تأثیر گذار خواهد بود.

مورد دیگری که پیش از ساخت بالابر در نظر گرفته می شود کنترل کیفیت قطعات استاندارد است. موتور، پمپ، جک هیدرولیک، میکروسوئیچ‌ها، بلبرینگ‌ها و… همگی باید تست شوند. برخی از این قطعات استانداردهای مختص به خود را دارند که شرکت های تأمین کننده موظف به ارائه آن هستند. قطعات استاندارد با کیفیت بالاتر گران‌تر بوده و طبیعتا در قیمت نهایی بالابر تأثیر گذار خواهند بود.

  • موارد کیفی در حین ساخت بالابر هیدرولیکی

پس از آنکه از کیفیت متریال خام و قطعات استاندارد اطمینان حاصل شد، نوبت به کنترل کیفیت در فرایند ساخت می‌رسد. کنترل ابعادی یکی از مهم ترین موارد کیفیتی در فرایند ساخت بالابر است. در صورتی که دقت لازم هنگام برش، سوراخ کاری، ماشین کاری و… رعایت نشود، دستگاه بالابر هیدرولیکی تولید شده می تواند معیوب باشد و یا استهلاک آن هنگام استفاده بالاتر از حد استاندارد باشد.

بنابراین کنترل ابعادی در طول ساخت از مهم ترین پارامترهای کنترل کیفیت به حساب می آید. یکی از عواملی که به دقت ساخت در این مرحله اضافه می‌کند، بهره گیری از ماشین‌آلات ساخت با کیفیت است. مانند برش لیزر، فیکسچرهای مخصوص و… .

گام مهم دیگر در فرایند کنترل کیفیت بالابر، کنترل کیفیت جوش بویژه در مقاطع حساس مانند بوش ها است. در صورتی که جوش از کیفیت لازم برخوردار نباشد، عمر بالابر متحرک از حد استاندارد پایین‌تر خواهد بود و استهلاک دستگاه نیز افزایش خواهد یافت. برای این منظور از بازرسی های غیر مخرب جوش مانند تست PT استفاده می شود. در صورتی که نتیجه تست جوش مورد رضایت باشد، سایر فرایند های ساخت پیگیری خواهد شد.

از جمله موارد کیفی دیگر در ساخت بالابر صنعتی و نفری ، کیفیت رنگ آن است. یک بالابر سیار ممکن است در شرایط جوی مختلف و شرایط کاری پر فشار مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که کیفیت رنگ مناسب نباشد به مرور زمان بازوهای بالابر دچار زنگ زدگی و پوسیدگی خواهد شد.

برای برخورداری از کیفیت رنگ مناسب، زیر رنگ و فرایند های مربوط به آن نیز باید کیفیت مناسبی داشته باشند. کلایر برای این منظور از عملیات سندبلاست و رنگ الکترواستاتیک استفاده می کند. در نهایت بازرسی چشمی انجام خواهد شد تا از رنگ شدن کل قطعه اطمینان حاصل شود. همچنین به کمک دستگاه تست ضخامت رنگ، از مناسب بودن کیفیت رنگ اطمینان حاصل خواهد شد.

” برترین برندهای بالابر آکاردئونی سال 2024 “

  • موارد کیفی حین مونتاژ بالابر و عملکرد

با طی مراحل متنوع طراحی و ساخت بالابر، کنترل کیفیت نهایی در هنگام مونتاژ بالابر و نهایی شدن محصول انجام می‌گیرد.

در این مرحله پارامترهایی در ارتباط با عملکرد صحیح سیستم‌های برق، هیدرولیک و …. در دستگاه، عملکرد صحیح و بدون نقص بالابر متحرک، عدم وجود عیوب ظاهری و همچنین تست‌های نهایی بار و مقاومت بر روی بالابر انجام خواهد گرفت.

حین مونتاژ بالابر، چنانچه عیوبی وجود داشته باشد که در مراحل قبلی کنترل کیفیت از قلم افتاده باشد، بیشتر به چشم خواهد آمد. مسئول کنترل کیفیت در این مقطع باید مطمئن شود تمامی قطعات در جای خود به درستی نصب شده و هر یک به صورت مجزا وظیفه خود را انجام می‌دهد.

عموما رویه‌هایی برای تست نهایی دستگاه، مطابق با استاندارد ها در نظر گرفته خواهد شد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تست بار مجاز ، بررسی نشتی روغ ، عملکر صحیح سیستم‌های ایمنی، میزان لقی مجاز و…. اشاره نمود.

در ادامه به طور مختصر  و موردی استانداردهای کلی کنترل کیفیت (QC) در فرایند ساخت بالابر را باهم مرور خواهیم کرد.

مراحل کنترل کیفی ساخت بالابر

زمانی که صحبت از کنترل کیفیت یا QC می‌شود، منظور مطابقت با استانداردها در تمامی مراحل پیش تولید، تولید، مونتاژ و عملکرد نهایی بالابر می‌باشد. ساخت بالابر نفری و صنعتی یک فرآیند پیچیده و حساس است که نیازمند رعایت استانداردهای سختگیرانه کیفیت و ایمنی می‌باشد. در ادامه مراحل مهم کنترل کیفیت در فرایند ساخت بالابرها برای تضمین ایمنی و بهره‌وری بیان شده‌اند.پ

” مقایسه جامع بالابر هیدرولیکی و بالابر گیربکسی “

  • مرحله اول : طراحی و نقشه‌کشی

 

  • مرحله دوم : انتخاب متریال (مواد اولیه تولید)

  • مرحله سوم : ارزیابی اجزا و قطعات استاندارد

 

  • مرحله چهارم : ارزیابی مراحل تولید

 

  • مرحله پنجم : ارزیابی مراحل مونتاژ

 

  • مرحله ششم : آزمون‌های عملکردی

 

  • مرحله هفتم : بازرسی نهایی

 

  • مرحله هشتم : مستندسازی و ارائه دستورالعمل

 

  • مرحله نهم : آموزش و آگاهی کاربران بالابر

 

  • مرحله دهم : بهبود مداوم محصول و فرایندها

پشتیبانی کلایر

Recent Posts

راهنمای گام به گام نصب داک لولر (همسطح کننده) با استاندارد 2024

اهمیت نصب داک لولر در محیط بارگیری و تخلیه همسطح کننده بارگیری که با نام…

6 months ago

داربست یا بالابر سیار ؟ کدام یک برای کار در ارتفاع مناسب‌تر هستند ؟

کار در ارتفاع مستلزم تمرکز شدید بر روی مسئله‌ی ایمنی است. اصلی‌ترین مسئله در حفظ…

7 months ago

اصول و مبانی ارگونومی بلند کردن بار ویژه محیط‌های صنعتی و غیرصنعتی

ارگونومی به چه معناست ؟ ارگونومی عبارت است از، طراحی و برنامه‌ریزی وظایف، تجهیزات و…

7 months ago

7 چالش‌ اساسی کار در ارتفاع و استفاده از بالابر نفربر به عنوان یک راه حل مؤثر

یکی از مفاهیمی که تقریبا تمامی صنایع در عصر حاضر ملزم به درک آن هستند،…

7 months ago

انواع بالابر متحرک صنعتی | استعلام قیمت 1403 | مزایا و کاربردها

بالابر متحرک یا سیار چیست ؟ در دنیای صنعتی پویای عصر حاضر، کارایی، سرعت و…

8 months ago

چک لیست تعمیر و نگهداری از بالابر هیدرولیکی (قسمت دوم) | انتخاب بهترین بالابر

در قسمت قبلی مبحث تعمیر و نگهداری بالابر هیدرولیکی، نکات مهمی از اهمیت سرویس و…

8 months ago