FA

 EN 

تاریخچه

۱۳۷۰ - ۱۳۶۰

آغاز فعالیت های صنعتی این مجموعه ، به سال ۱۳۶۰ باز می گردد. با تعطیلی دانشگاه ها به دلیل انقلاب فرهنگی ، تعدادی از  دانشجویان جوان و با انگیزه ، با خرید یک دستگاه ماشین تراش و اجاره یک کارگاه در سه راه کهندژ اصفهان، شروع به ساخت قطعات ماشین آلات راهسازی کردند. سال ۱۳۶۳ بود که شرکت ماشین اجزاء بنیان گذاری شد و به ثبت رسید. در سال ۱۳۶۵ ، تعدادی از مؤسسین این شرکت، همزمان با خدمت سربازی و با حضور در پروژه ساخت اولین زیردریایی ساخت ایران، با  انواع سیستم های هیدرولیکی به ویژه سیستم بالابر پیروسکوپ زیردریایی آشنا شدند. تجارب به دست آمده در این مدت ، شرکت ماشین اجزاء را به تولید ماشینالات مکانیکی جدید مانند نوارنقاله ها، ماشینالات شستشو و دانه بندی شن و ماسه ، باکت الواتور و…. سوق داد. در سال ۱۳۶۸ ، با توسعه شرکت، افزایش تجهیزات و تعداد نیروی انسانی، کارگاهی جدیدی روبروی پالایشگاه اصفهان در منطقه حسین آباد گاریچه تأسیس گردید. 

۱۳۷۵ - ۱۳۷۰

در سال ۱۳۷۲ ، به لطف تجارب به دست آمده، تصاویر کاتالوگ ها و مجلات خارجی که به سختی در آن زمان به دست متخصصین ماشین اجزاء می رسید و آزمون و خطای فراوان، قرارداد  اولین بالابر آکاردئونی ایران  با شرکت گازسوزان بسته شد ولی پیش از اتمام ساخت آن ، یک بالابر معلول بر ، در سال ۱۳۷۳ متولد شد. بالابر هیدرولیکی شرکت گازسوزان که یک بالابر صنعتی بود، در سال ۱۳۷۴ تحویل این شرکت شد و امروزه با گذشت ۳۰ سال ، هنوز هم در حال خدمت رسانی است  که بیانگر  خط و مشی این شرکت در تولید محصولات با کیفیت، با دوام، و نیز  خدمات پس از فروش گسترده و بلند مدت است. در همان سال با انجام تغییرات و الزامات ایمنی مورد نیاز ، اولین بالابر متحرک قیچی نیز  ساخته و در نمایشگاه بین المللی تجارت اسلامی تهران به نمایش در آمد.پس از آن چندین بالابر ثابت صنعتی ، میز بالابر هیدرولیکی و بالابر خط تولید دیگر نیز برای مشتریان مختلف ساخته شد. یکی از بزرگترین پروژه های انجام شده، ساخت بالابر آکاردئونی سیار  با ارتفاع دسترسی ۱۹ متر  برای آستان قدس رضوی در سال ۱۳۷۵ بود که بزرگترین بالابر سیار قیچی ساخت ایران به حساب می آید و هنوز هم در ایران مشابه تولید داخل آن وجود ندارد.

۱۳۸۰ - ۱۳۷۵

با توسعه شرکت ماشین اجزاء در سال ۱۳۷۶ ، محل جدیدی در فاز ۱ شهرک صنعتی اشترجان خریداری شد و همان سال پروژه ساخت بالابر هیدرولیکی با ظرفیت ۱۰ تن که در خاورمیانه بی سابقه بود ، کلید خورد. به منظور افزایش دانش فنی برای این پروژه ، در سال ۱۳۷۸ فرصتی پیش آمد تا مدیران شرکت از نمایشگاه باوما آلمان و شرکت تریپل بازدید نمایند. ماحصل این سفر ، تکمیل پروژه بالابر مورد نظر و نیز واردات یک بالابر ستونی آلومینیومی و یک بوم لیفت خودکششی از شرکت اسکای جک به ایران بود که بعدها زمینه ساز تولید این نوع بالابر ها در ایران گردید. 

یک سال بعد در ۱۳۷۹ ، قراردادی با شرکت دژپاد منعقد و ۱۵ عدد رمپ هیدرولیکی تخلیه و بارگیری (داک لولر) که برای اولین بار در ایران طراحی و تولید می شد، جهت انبار مکانیزه ساپکو ساخته شد. 

در سال ۱۳۸۰ دستاورد دیگری برای ماشین اجزاء رقم خورد و آن طراحی و ساخت اولین جک پیچی واگن در ایران بود. این پروژه برای شرکت ایده سار انجام و زمینه ساز رشد تجهیزات جانبی صنایع ریلی کشور گردید. 

۱۳۸۰-۱۳۹۰

سال ۱۳۸۲ با گسترش زمینه های فعالیت شرکت ماشین اجزاء در صنایع نیروگاهی، اسکلت فلزی، نفت و گاز، کنترل نویز صنعتی و… ، کارخانه جدیدی در فاز دوم شهرک صنعتی اشترجان افتتاح شد و در سال ۱۳۸۳ دپارتمان های مختلفی در این شرکت ایجاد گردید که واحد بالابرسازی یکی از آنها بود. این واحد به صورت تخصصی، متمرکز بر طراحی ، ساخت ، فروش و خدمات پس از فروش بالابر بود. ایجاد نمایندگی های مختلف ، واردات قطعات بالابر ، طراحی بالابر های هیدرولیکی جدید ، تشکیل تیم تحقیق و توسعه ، بهبود فرآیندهای تولید بالابر و… از جمله فعالیت های این واحد به حساب می آمد. سه سال بعد یعنی در ۱۳۸۶  این واحد به طور کامل مستقل گردید. 

واحد بالابرسازی، تلاش های بسیاری برای صادرات بالابر هیدرولیکی انجام داد و در سال ۱۳۸۷ یک بالابر سیار آکاردئونی به امارات متحده عربی صادر شد که بستر را برای صادرات بالابر به کشورهای ترکمنستان، سوریه، عراق و… فراهم نمود.

و اما برند کلایر (CLAIER) در سال ۱۳۹۰ برای بالابر ها و همسطح کننده های هیدرولیکی به ثبت رسید که برگرفته از نام قله ای در رشته کوه های زاگرس است. در همان سال کلایر با اخذ نمایندگی از شکرت آنسان هیدرولیک ترکیه، فعالیت خود را در زمینه بالابرهای پشت کامیونی نیز آغاز نمود.

۱۳۹۵ - ۱۳۹۰

ساخت بالابرهای پشت کامیونی آکاردئونی جهت تعمیرات در تونل ها در آغاز این دهه اتفاق افتاد. دو دستگاه بالابر آکاردئونی طراحی شد تا با نصب روی کامیون ، عملیات نصب و نگهداری تجهیزات داخل تونل را تسهیل نماید.

 همچنین در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲  ، با گسترش بستر  اینترنت و شبکه های مجازی در کشور ، کلایر نیز به عرصه دیجیتال ورود کرده، سایت اینترنتی خود را راه اندازی و فعالیت اولیه خود را در فیس بوک آغاز نمود. 

دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ ، واحد مستقل بالابرسازی شرکت ماشین اجزاء به شرکت آسمان ماشین آسیا تبدیل شد و نام تجاری کلایر ، به این شرکت انتقال یافت. 

بهبود روابط بین المللی و توافق برجام در سال ۱۳۹۴ از یک سو و تلاش های این شرکت در توسعه روابط بین الملل از سوی دیگر، منجر به اخذ نمایندگی از شرکت ایزولی ایتالیا گردید. این شرکت در زمینه تولید بالابر پشت کامیونی ، خودروهای امدادی و جرثقیل های هیدرولیکی فعالیت دارد. همچنین در سال ۱۳۹۵ شرکت اینکما اسپانیا، تولید کننده داک لولر و تجهیزات انبار، نمایندگی ایران خود را به کلایر واگذار کرد. 

۱۴۰۰ - ۱۳۹۵

تلاش های کلایر در راسته توسعه محصولات و روابط خارجی ادامه یافت و در سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ نمایندگی از شرکت نیفتی لیفت انگلستان (تولید کننده بوم لیفت های خودکششی) و PB لیفت آلمان و ELS لیفت ترکیه (تولید کننده بالابرهای آکاردئونی خودکششی) گردید. 

همچنین سال ۱۳۹۷ ، پاورپک های هیدرونیت ایتالیا جایگزین سیستم های هیدرولیکی سنتی و قدیمی مورد استفاده در  رمپ بارگیری هیدرولیکی تولید کلایر شد که تا امروز ادامه دارد. 

سال ۱۳۹۸ کلایر موفق به اخذ ایزو ۹۰۰۱ از شرکت QAL انگلستان برای شرکت جدید آسمان ماشین آسیا گردید.

بالابرهای سیار کلایر، پیش از آن در  صنایع فرودگاهی مورد استفاده قرار گرفته بود اما در  سال ۱۳۹۸، با طراحی و تولید بالابر کترینگ فرودگاهی برای شرکت هواپیمایی تابان، کلایر نام خود را به جمع تولید کنندگان تجهیزات فرودگاهی اضافه نمود. 

۱۴۰۰ تا کنون

در سال ۱۴۰۱ ، کلایر موفق به اخذ نمایندگی از شرکت ایزی لیفت ایتالیا ، تولید کننده بالابر عنکبوتی گردید. 

مهمترین اقدام کلایر در سال ۱۴۰۰، ایجاد واحد مستقل خدمات پس از فروش و برند رندیک در  ۱۴۰۱ بود. این واحد منجر به تسریع و گسترش فرآیندهای خدمات بالابر و داک لولر گردید.

در سال ۱۴۰۱، اولین ترولی بالابر گلخانه ای کلایر، به سفارش شرکت فجر صفا طراحی و تولید شد. همچنین سیستم های خودمحرک در بالابر سیار آکاردئونی به کار گرفته شده و تحولی در بالابرهای متحرک کلایر ایجاد شد.