دسته بندی مطالب

پست های اخیر

تفاوت های بالابر آکاردئونی ( قیچی یا سیزری ) و بالابر دکلی ( ریلی یا ستونی )

مقایسه بالابر آکاردئونی و دکلی
مقایسه بالابر آکاردئونی و دکلی

بالابر آکاردئونی که با نام‌هایی مانند بالابر سیزری و بالابر قیچی هم در بازار شناخته می‌شود، در جنبه‌های مختلف با بالابر دکلی که با نام‌های بالابر ریلی و بالابر ستونی نیز شناخته می‌شود، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد.

به طور کلی، بالابر دستگاهی جهت کار در ارتفاع و انتقال افراد و تجهیزات در ارتفاع می‌باشد. انواع مختلف بالابر با توجه به شرایط لازم برای استفاده و همچنین ظرفیت‌ و ارتفاع دسترسی مورد نیاز، متفاوت هستند.

انواع بالابرهای هیدرولیکی آکاردئونی و ریلی در کارایی و ایمنی جهت کار در ارتفاع یکسان هستند اما در موارد مختلف مصرفی، ممکن است نیاز به مدل متفاوتی از دستگاه وجود داشته باشد.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های دو مدل آکاردئونی و دکلی بالابرهای صنعتی و نفری می‌پردازیم که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

در ابتدا لازم است با این دو مدل دستگاه آشنایی بیشتی پیدا کنیم :

بالابر آکاردئونی چیست ؟

علت نامگذاری بالابر آکاردئونی که با نام‌های دیگری مانند بالابر قیچی یا بالابر سیزری شناخته می‌شود، طراحی خاص این نوع بالابر است که در آن بازوهای فولادی حالتی تاشو دارند و مانند آکاردئون، روی هم جمع و باز می‌شوند.

بالابر آکاردئونی یا قیچی
بالابر آکاردئونی یا قیچی

این نوع بالابر در مدل‌های مختلف و با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شود اما شاید بزرگترین مشخصه بالابر آکاردئونی هیدرولیکی، اتصال مستقیم جک‌های هیدرولیک به بازوها است که این مسئله باعث ایمنی بالاتر دستگاه نسبت به مدل ریلی می‌شود.

کاربردهای بالابر قیچی را می‌توان در گروه کاربردهای صنعتی و خدماتی سنگین در ارتفاع قرار داد. این دستگاه تحمل ظرفیت وزن بالا و کار در ارتفاع برای مدت طولانی را دارد.

بالابر دکلی ( بالابر ستونی / بالابر ریلی ) چیست ؟

در بالابر دکلی که با نام‌های بالابر ریلی یا بالابر ستونی شناخته می‌شود، سیستم بالاروی از سیستم هیدرولیک و زنجیرهای متصل به ریل‌های آلومینیومی تشکیل شده است. این سیستم بالاروی که به سیستم عمودبر هم معروف است، کاربردهای خاصی دارد.

بالابر دکلی یا ستونی انواع مختلفی از جمله بالابر دودکله و یا چهار دکله را شامل می‌شود که هرکدام مناسب حمل ظرفیت و تعداد نفرات خاصی تا ارتفاعات خاصی می‌باشند.

بالابر دکلی یا ستونی
بالابر دکلی یا ستونی

تفاوت بالابر آکاردئونی و بالابر دکلی

بالابر آکاردئونی و بالابر دکلی را از جنبه‌های مختلفی می‌توان مورد بررسی و مقایسه قرار داد که از جمله تفاوت‌های بارز این دو مدل بالابر به این موارد اشاره می‌کنیم :

  • ظرفیت تحمل بار

بالابرهای آکاردئونی حدودا سه برابر بالابرهای دکلی تحمل حمل بار دارند و از ساختار مستحکمی برای حمل بارهای سنگین برخوردار هستند. به عنوان مثال اگر یک بالابر ریلی 120 کیلوگرم بار تحمل می‌کند، بالابر آکاردئونی حدود 350 کیلوگرم ظرفیت حمل بار دارد.

  • سیستم بالابری

بالابر دکلی با استفاده از مکانیزم زنجیر و هیدرولیک بالا و پایین می‌رود. به این صورت که نیروی روغن هیدرولیک، باعث جابجایی زنجیر متصل به ریل‌ها و در نتیجه بالا و پایین رفتن بالابر می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت بالابرهای ریلی، نیمه هیدرولیک هستند.

درحالیکه، در بالابر آکاردئونی جابجایی بازوهای متقاطع بواسطه جک‌های هیدرولیک متصل به آن‌ها انجام می‌شود. به عبارتی جابجایی تماما با سیستم هیدرولیک انجام می‌گیرد.

بالابر دو دکله یا دو ریل
بالابر دو دکله یا دو ریل
  • ایمنی بالابر

بواسطه تمام هیدرولیک بودن بالابر آکاردئونی و نبودن واسطه انتقال نیرو، ایمنی این نوع بالابرها بیشتر از بالابرهای دکلی می‌باشد. در بالابر دکلی، ممکن است برای زنجیر که واسطه انتقال نیرو به ریل‌ها است، اختلال و یا پارگی بوجود بیاید و این مسئله می‌تواند باعث بروز حادثه شود.

بنابراین در زمینه ایمنی بالابر، بالابر سیزری نسبت به بالابر ریلی ایمن‌تر است.

  • وزن دستگاه

 بالابرهای ریلی معمولا وزن کمتری نسبت به بالابرهای آکاردئونی با ظرفیت مشابه دارند. علت این مسئله، سبک‌تر بودن متریال و استفاده از آلومینیوم آلیاژی در بالابرهای ریلی نسبت به بازوهای فولادی بالابرهای آکاردئونی می‌باشد.

به عنوان مثال وزن بالابر آکاردئونی نسبت به بالابر دکلی با ظرفیت مشابه، حدود 2 برابر است.

  • ابعاد بسته شده بالابر دکلی و آکاردئونی

ابعاد بسته شده بالابر به این جهت حائز اهمیت است که نگهداری و یا عبور بالابر از معابر و یا درب‌ها ممکن است تبدیل به یک چالش برای استفاده کننده از دستگاه شود.

بالابر آکاردئونی و ریلی هردو ابعاد بسته شده معینی دارند اما برخی مدل‌های بالابر آکاردئونی، قابلیت باز کردن ریل‌های محافظ و در نتیجه کمتر شدن ارتفاع را دارند. همچنین در بالابر تک ریل، امکان کاهش ارتفاع با خم کردن دستگاه و سیستم طراحی شده برای این منظور، وجود دارد.

ابعاد ترافیکی بالابر
ابعاد ترافیکی بالابر
  • ابعاد سکو و پلتفرم

سکو یا پلتفرم بالابر، محلی است که بار یا نفر بر روی آن قرار گرفته و عملیات مورد نظر انجام می‌گیرد. سکوی بالابرهای ریلی و آکاردئونی در مدل‌های مختلف متفاوت است. معمولا در هر دو نوع بالابر، قابلیت حمل از یک الی چهار نفر در مدل‌های مختلف وجود دارد.

البته بالابرهای آکاردئونی نسبت به بالابرهای ستونی، پلتفرم بزرگتری دارند. البته در کلایر، می‌توان قابلیت اضافه کردن سکوی کشویی به بالابر را اضافه کرد که این مسئله باعث افزایش سطح پلتفرم بالابر می‌گردد.

  • قیمت بالابر

معمولا بالابر آکاردئونی نسبت به بالابر دکلی با ظرفیت و ارتفاع مشابه، بالاتر است. علت این مسئله نوع متریال و همچنین فرایند تولید پرهزینه‌تر این دستگاه نسبت به مدل ریلی می‌باشد.

استعلام و مشاوره قیمت بالابر

بالابر مناسب پروژه من کدام است ؟

پس از آشنایی با خصوصیات هر دو نوع بالابر آکاردئونی و بالابر دکلی ، این سؤال پیش می‌آید که کدام بالابر را برای پروژه خود انتخاب کنیم ؟؟

بالابر کلایر
بالابر کلایر

پاسخ به این سؤال را می‌توانید با ارتباط با کارشناسان شرکت کلایر دریافت کنید. هر دو نوع بالابر مطرح شده در این مقاله، در کلایر طراحی و تولید می‌شود. همچنین از سایر خدمات کلایر می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • مشاوره تخصصی بالابر
  • طراحی سفارشی انواع بالابر
  • امور پشتیبانی و خدمات پس از فروش بالابر
  • تعمیرات و اورهال بالابر
  • بیمه مسئولیت و گارانتی محصول
  • صدور گواهینامه امنیت بالابر

شما می‌توانید مشخصات محصولات را در وبسایت کلایر بررسی و در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *