FA

 EN 

دسته بندی مطالب

پست های اخیر

چک لیست جامع تعمیر و نگهداری از بالابر هیدرولیکی و اهمیت آن

تعمیر و نگهداری بالابر هیدرولیکی چه اهمیتی دارد ؟

تعمیر و نگهداری بالابر

یک بالابر خانگی و یا صنعتی، قابل اعتمادترین، ایمن‌ترین و کاربردی‌ترین وسیله جهت دسترسی به ارتفاع جهت انجام فعالیت‌های طولانی مدت و یا حتی کوتاه مدت می‌باشد. بالابر وسیله‌ی با ارزشی در محیط‌های کار بحساب می‌آید. بنابراین نگهداری صحیح و منظم از آن‌ها برای حفظ بهره‌وری و عملکرد محیط کاری بسیار لازم و ضروری است.

در ادامه‌ی این مطلب، در مورد اهمیت تعمیر و نگهداری انواع مختلف بالابرها و اینکه چرا انجام این اقدامات ضروری است، توضیحات جامعی ارائه خواهد شد. مطالعه‌ی این مقاله هم برای صاحبان کسب و کار، صاحبان بالابر و همچنین افرادی قصد بهره‌برداری و استفاده از آن را دارند، بسیار مفید خواهد بود.

مشاهده تمامی “ انواع بالابرهای هیدرولیکی

انواع متداول بالابر

انواع مختلف بالابر، از لحاظ نگهداری و ایمنی، اقدامات متفاوتی نیاز دارند زیرا از لحاظ مکانیسم عملکردی و بسیاری پارامترهای دیگر، متفاوت هستند. به طور کلی بالابرها را می‌توان در دو دسته‌ی بالابرهای با دسترسی عمودی (بالابر آکاردئونی و ریلی) و بالابرهای با دسترسی عمودی و افقی (بوم لیفت‌ها) قرار داد.

  • بالابرهای با دسترسی عمودی

بالابرهایی که در این دسته قرار می‌گیرند (بالابر آکاردئونی، بالابر ریلی، …) بالابرهایی هستند که منحصرا دسترسی عمودی برای افراد ایجاد می‌کنند. این بالابرها از لحاظ ارتفاع و ظرفیت تحمل بار و حمل نفر، متفاوت هستند.

مشاهده ” انواع بالابر کلایر با دسترسی عمودی “

  • بالابرهای با دسترسی عمودی و افقی همزمان

بوم لیفت‌ها، با استفاده از بازوی هیدرولیک خود، به افراد امکان دسترسی به فضاهای صعب العبور با ارتفاع‌های متفاوت و در جهت عمودی و افقی را می‌دهند. این بالابرها از لحاظ ظرفیت حمل نفر و ارتفاع دسترسی، طیف متنوعی دارند.

بالابر صنعتی

بالابرها را همچنین می‌توان بر اساس منبع تغذیه دسته بندی کرد :

  • بالابر هیدرولیکی

این نوع بالابرها با استفاده از مایع هیدرولیک تحت فشاری که توسط موتور فعال می‌شود، تغذیه می‌شوند. سیستم هیدرولیک در این بالابرها باعث باز و بسته شدن بالابر شده و از متداول‌ترین انواع بالابر بشمار می‌روند.

  • بالابر برقی

بالابرهای برقی (الکتریکی) با استفاده از برق ذخیره شده در باتری تغذیه و باز و بسته می‌شوند. سیستم‌های الکتریکی متفاوتی با توجه به نوع کاربرد ممکن است در این نوع بالابرها استفاده می‌شوند.

  • بالابر دیزلی

بالابرهای دیزلی با موتورهای احتراق داخلی که با سوخت دیزل، بنزین و …. کار می‌کنند، تغذیه می‌شوند.

  • بالابر پنوماتیک

در این بالابرها، فشار باد، باعث تغذیه و باز و بسته شدن بالابر می‌شود. بالابرهای پنوماتیکی، بخاطر عدم آلایندگی، از جمله بالابرهای دوست‌دار محیط زیست بشمار می‌روند.

اهمیت نگهداری مناسب بالابر هیدرولیکی

اهمیت نگهداری بالابر

نگهداری مناسب بالابر، یک موضوع حیاتی است. داشتن یک برنامه‌ی تعمیر و نگهداری مناسب، یکی از مسائل مربوط به بهره‌وری کاری و کنترل مالی است. هنگامی که یک برنامه‌ی تعمیر و نگهداری بالابر آماده می‌کنید، می‌توانید انتظار بهره‌مندی از مزایای زیر را داشته باشید :

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

نگهداری و تعمیر بالابر به طور منظم، به سرمایه‌گذاری مداوم نیاز دارد. اما میزان هزینه‌ای که صاحبان کسب و کار برای تعمیر و نگهداری صرف می‌کنند، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در تعمیرات قابل توجه آن‌ها شود.

سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه‌ی بالابر، خطر تعمیرات ناگهانی و سنگینی که ممکن است برای آن آماده نباشید را کاهش می‌دهد.

  • افزایش بهره‌وری

داشتن چک لیست بازرسی و نگهداری بالابر، در به حداکثر رساندن بهره‌وری کمک می‌کند. با داشتن یک برنامه و پایبندی به آن، کارکنان می‌توانند کارآمدتر کار کنند و از نگرانی‌ها و موارد وقت گیر تعمیر، جلوگیری کنند.

  • کاهش زمان توقف پروژه

تعمیر و نگهداری نادرست، منجر به آسیب‌ها و خرابی‌های غیرمنتظره می‌شود و در انجام پروژه‌ی شما باعث تأخیر خواهد شد. در طول این مدت، کسب و کارها مجبور به جایگزینی دستگاه و یا توقف قسمتی از کار خود می‌شوند که با انجام نگهداری‌های مناسب، می‌توان از این اتفاقات جلوگیری کرد.

  • بازگشت سرمایه (ROI) حداکثری

هنگامی که بر روی بالابر سرمایه‌گذاری می‌کنید، مطمئنا می‌خواهید بیشترین بهره را از سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. بالابر  اگر به درستی نگهداری شود، می‌تواند روان‌تر، طولانی‌تر و قابل اطمینان‌تر عمل کند. با مراقبت از بالابر خود، می‌توانید عمر مفید آن را افزایش داده و در صورت تمایل به خرید بالابر و یا فروش آن، ارزش آن را به حداکثر برسانید.

بازگشت سرمایه بالابر

  • بهبود ایمنی محل کار

در محل کار، ایمنی اولویت اصلی است و کارفرمایان باید بدانند که حفظ ایمنی، تا حد زیادی به تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، بستگی دارد. تجهیزاتی که به خوبی نگهداری می‌شوند، ایمن‌تر بوده و خطر خرابی ناگهانی و بروز حوادث بسیار کمتری دارند.

دستورالعمل ایمنی و بهداشت شغلی از طرف سازمان ایمنی شغلی جهانی (osha)

چک لیست تعمیر و نگهداری بالابر

صاحبان و اپراتورها، برای حفظ و نگهداری بالابر خود (خواه بالابر آکاردئونی، بالابر ریلی و … باشد یا بوم لیفت) باید از چک لیست‌های بازرسی پیروی کنند تا مطمئن شوند که به طور منظم هر جزء و هر قسمت را بررسی می‌کنند.

چک لیست‌های تعمیر و نگهداری، ممکن است به عنوان یک فعالیت اضافی به فعالیت‌های دیگر افراد اضافه شود، اما از مشکلات بزرگتر جلوگیری می‌شود.

بالابر خانگی

هنگامی که به تعمیر و نگهداری بالابر فکر می‌کنید، باید به سه نوع مسئله توجه کنید :

  • عملیاتی : اینکه آیا کنترل‌ها و سیستم‌ها به درستی کار می‌کنند.
  • ساختاری : آسیب فیزیکی و یا مشکلات مربوط به اجزاء دستگاه
  • محیط کار : خطرات اطراف محل کار که می‌تواند به بالابر آسیب برساند.

در ادامه به بررسی تمام مواردی که باید به عنوان بخشی از چک لیست تعمیر و نگهداری بالابر در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت :

  • بازرسی‌های روزانه

بازرسی‌های روزانه، بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند نگهداری مناسب انواع بالابر است. انجام این کار به اپراتورها کمک می‌کند تا مسائل مهم را قبل از تبدیل شدن به مشکلات مهم، پرهزینه و وقت‌گیر شناسایی کنند. اپراتورها باید بازرسی روزانه‌ را در قسمت‌های موتوری، بالابری و حرکتی انجام دهند. هر دو چک لیست قبل و بعد از بهره‌برداری، به اپراتورها کمک می‌کنند تا بازرسی را به کارآمدترین شکل ممکن انجام دهند.

تعداد دفعات بازرسی و انواع فعالیت‌های موجود در لیست بازرسی روزانه ممکن است بسته به شرایط کاری و نوع دستگاه، متفاوت باشد. ” آشنایی با اهمیت آموزش اپراتورهای بالابر

  • بازرسی عملیاتی

اپراتورها باید کارهای بازرسی و تعمیر و نگهداری را با شروع به کار بالابر، آغاز کنند و موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهند :

  • سیستم‌های کنترلی و بالابری به درستی کار کنند.
  • کنترل پنل را تمیز کنید.
  • برچسب‌ها، هشدارها و پلاک‌های ایمنی، قابل خواندن باشند.
  • آلارم‌ها و سنسورهای هشدار حرکتی به درستی کار کنند.
  • شاخص‌های ایمنی و کنترل‌های اضطراری دچار مشکلی نباشند.

تابلو برق بالابر

هنگام انجام این بازرسی‌ها، مهم است که چراغ‌های هشدار پنل کنترل را نادیده نگیرید. هنگامی که متوجه سیگنال هشدار شدید، به تکنسین مربوطه اطلاع داده و درخواست رفع مشکل را داشته باشید. توجه به آلارم‌های هشدار، می‌تواند خطر خرابی قطعات و آسیب جدی را کاهش دهد.

یک چک لیست بازرسی عملیاتی ایجاد کنید تا روزانه و یا به دفعات مورد نیاز، این فعالیت انجام گیرد. همچنین سوابق را در پرونده نگهداری کنید تا در صورت نیاز به تعمیرات اساسی بعدی، به آن مراجعه کنید.

  • بازرسی‌های بیرونی

بازرسی‌های بیرونی برای ایمنی و عملکرد مناسب تجهیزات، حیاتی هستند. هنگام انجام بازرسی خارجی، موارد زیر را در اولویت قرار دهید :

  • ترک، نشتی و آسیب به لوله‌ها و اتصالات
  • سطح مایع (روغن و …) در بالابرها
  • عملکرد سیستم فرود اضطراری
  • قفل‌ها و سوئیچ‌ها
  • گاردها و نرده‌های سکو
  • فشار باد لاستیک‌ها و چرخ‌ها

بالابر

در طول بازرسی‌های بیرونی، مراقب آسیب‌های فیزیکی مانند فرورفتگی‌ها یا ترک‌ها و اختلال در جوش‌ها و همچنین نشت روغن، سوخت، قطعی کابل‌ها و … باشید.

بازرسی‌های بیرونی بیشتر جنبه‌ی بصری دارند. در این بازرسی‌ها باید وضعیت سکو، شاسی و بازوها را نیز در نظر بگیرید. بازوهای بوم لیفت یا بالابر آکاردئونی و یا بالابر ریلی و … باید سالم و بدون آسیب باشند.

  • بررسی موتور و باتری

پس از انجام بازرسی‌های بصری و تصحیح موارد چک لیست، اپراتورها باید روی بررسی صحت موتور تمرکز کنند. مهم‌ترین مورد بازرسی موتور، بررسی سطح روغن است. در زیر نکات مهم دیگری برای حفظ و نگهداری موتور و باتری بالابر آورده شده است :

  • اطمینان حاصل کنید که مایعات موتور کامل است و نشتی وجود ندارد.
  • برای بالابرهایی که با باتری کار می‌کنند، وضعیت باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی را انجام دهید.
  • بسته به نوع بالابر، سیستم هیدرولیک، سیستم باد، سطح سوخت و یا سیستم الکتریکی را بازرسی کنید.

بازرسی بالابر

تمیز کردن مداوم لکه‌های موتور برای جلوگیری از آلودگی سیال، ضروری است زیرا باعث فرسایش قطعات و سایش زودرس و در نهایت خرابی قطعات یا سیستم می‌شود. اپراتورها باید نگرانی‌ها و مشکلات مشاهده شده را از طریق کانال‌های صحیح و فورا گزارش کنند تا اطمینان حاصل شود که مشکلات تجهیزات، قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ‌تر، برطرف می‌شوند.

!!! ادامه‌ی این مقاله بزودی منتشر خواهد شد …

جهت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان حوزه‌ی بالابر در مجموعه‌ی کلایر ” کلیک کنید

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *