دسته بندی مطالب

پست های اخیر

انواع بالابر متحرک صنعتی | استعلام قیمت 1403 | مزایا و کاربردها

بالابر متحرک یا سیار چیست ؟

در دنیای صنعتی پویای عصر حاضر، کارایی، سرعت و ایمنی، امور بسیار حائز اهمیتی هستند. یکی از نوآوری‌های کلیدی که به طور قابل توجهی به این جنبه‌ها کمک کرده است، بالابر متحرک یا سیار است.

بالابر متحرک که با نام‌های بالابر سیار، بالابر قابل حمل و بالابر پرتابل نیز شناخته می‌شود، به کسب و کارها اجازه دسترسی به ارتفاع با ایمنی و کارآمدی بسیار بیشتری نسبت به روش‌های دیگر از جمله داربست، نردبان و … را می‌دهد.

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی خصوصیات، کاربردها و مزایای استفاده از بالابرهای متحرک در صنایع مختلف را خواهیم پرداخت.

 

بالابر متحرک صنعتی

انواع بالابر متحرک صنعتی

بطور کلی بالابرها از لحاظ قابلیت جابجایی، به دو گروه ثابت و سیار (متحرک) تقسیم می‌شوند. بالابر ثابت همانطور که از نامش مشخص است، بالابری است که جهت انتقال عمودی بار یا نفرات در یک محل مشخص نصب و مستقر می‌شود.

از بالابرهای ثابت معمولا با توجه به پایداری و استحکام بالایی که دارند جهت انتقال بارهای سنگین در انبارها، سردخانه‌ها، خطوط تولید و … استفاده می‌شود.

در نقطه‌ی مقابل، بالابر متحرک یا سیار که با نام بالابر پرتابل هم شناخته می‌شود، قرار دارد. بزرگ‌ترین تفاوت این مدل بالابر با مدل ثابت، قابلیت جابجایی و انتقال آن به محیط‌های متفاوت است. بالابرهای متحرک انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع فعالیت و میزان ظرفیت و ارتفاع مد نظر کارفرما می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نه تنها مکانیزم بالاروی در بالابرهای سیار متفاوت است بلکه مکانیزم حرکتی شاسی نیز می تواند متفاوت باشد. در ادامه برخی از رایج‌ترین سیستم‌های حرکتی بالابرهای متحرک صنعتی را مرور خواهیم کرد:

  • بالابر دستی یا هلی (push around)

جابجایی در این نوع بالابر متحرک توسط دست انجام می شود. کاربران بالابر را به محل مورد نظر هل می دهند. مزیت این نوع سیستم حرکتی، قیمت پایین آن است ولی حرکت بالابر در شیب سخت خواهد بود و برای زمین صاف توصیه می شود.

بالابر سیار

  • بالابر قابل یدک

بالابر متحرک قابل یدک به منظور جابجایی در مسافت های طولانی مناسب است. این نوع مکانیزم حرکتی مشابه بالابرهای هلی است با این تفاوت که از چرخ های بزرگتر استفاده شده و می‌توان بالابر را به کمک مالبند به خودرو متصل نمود و آن را یدک کرد. قیمت مناسب از جمله مزیت این بالابرها نسبت به دسته‌های بعدی به حساب می آید.

بالابر قابل یدک

  • بالابر خودکششی

موتور بالابر خودکششی می تواند برقی ، دیزلی و یا حتی بنزینی باشد. تمامی حرکات شاسی در این نوع بالابر توسط اپراتور و به صورت برقی فرمان خواهد گرفت. بزرگترین مزیت بالابر خودکششی آن است که حتی وقتی بالابر در ارتفاع قرار دارد نیز امکان حرکت بالابر روی زمین وجود دارد و نیازی به جک‌های تثبیت کننده جانبی نیست.

این امر سرعت کار را بسیار افزایش خواهد داد. همچنین بالابر در حالت بسته شده قادر است از شیب نیز به راحتی عبور نماید. اما قیمت بالابر خودکششی بالاتر از بالابر متحرک دستی خواهد بود.

 

بالابر خودکششی

  • بالابر خود محرک

جابجایی بالابر خودمحرک نیز مانند بالابر خودکششی می‌تواند توسط موتور برقی / دیزلی یا بنزینی انجام شود ولی این مدل بالابر سیار نمی‌تواند در حالت باز شده نیز روی زمین حرکت کند و جک‌های جانبی باید مستقر شوند. کاربرد این بالابر هیدرولیکی بیشتر در مواقعی است که قرار است بالابر در زمین‌های شیب دار استفاده شود.

 همچنین می‌توانید مطالعه کنید : “چک لیست جامع تعمیر و نگهداری بالابر هیدرولیکی

 

بالابر خودمحرک

  • بالابر شنی دار

این نوع بالابر متحرک بجای چرخ از شنی استفاده می‌کند. عموما جنس شنی ها از لاستیک‌های خاص است تا علاوه بر دوام بالا، به محیط های حساس مانند سرامیک و سنگ آسیب نزند. این سیستم حرکتی بسیار مناسب سطوح خاکی، شنی و ناهموار است. زیرا چرخ بالابرهای دیگر ممکن است در شن فرو رفته و جابجایی بالابر امکان پذیر نباشد.

شرکت jlg از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع بالابر شنی دار می‌باشد.

 

بالابر شنی دار

  • بالابر خودکششی خودتراز شونده

این مدل یکی از پیشرفته ترین مکانیزم های حرکتی بالابر متحرک به حساب می آید. هنگامی که سرعت عمل برای کارفرما بسیار اهمیت دارد و قرار است از بالابر در سطح شیب دار نیز استفاده شود این سیستم به کار می‌آید.

این نوع بالابر قادر است شیب زمین را سنجیده و در حین حرکت شاسی خود را همواره تراز با سطح زمین نگه دارد. بنابراین بالابر می تواند در حالت باز شده و همزمان با حرکت روی سطح ناهموار، حرکت نماید.طبیعتا قیمت این نوع بالابر بسیار گران بوده و برای پروژه‌های خاص یا شرکت‌های اجاره بالابر توجیه اقتصادی خواهد داشت.

 

بالابر تراز شونده

برخی از بالابرها را می توان پشت وانت و کامیونت نصب نمود. این نوع بالابر نیز برای جابجایی های طولانی بسیار مناسب است. همچنین هنگامی که قرار است یک بالابر در فضای وسیعی استفاده شود.

اکثر بالابرهای پشت کامیونی برای کار در ارتفاع نیاز به جک تثبیت کننده دارند از این رو حرکت آن‌ها در حالت باز شده امکان پذیر نیست. قیمت این نوع بالابر متحرک بسته به ارتفاع و نوع خود بالابر می تواند متفاوت باشد. همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری کامیون نیز به هزینه های نگهداری بالابر اضافه خواهد شد.

 

بالابر پشت کامیونی

خصوصیات اصلی یک بالابر متحرک صنعتی مناسب

بالابرهای سیار به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در محیط‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت عمران و ساختمان، فولاد، نفت و گاز، هوا فضا، نساجی، فضاهای سرپوشیده و سرباز، محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی متغییر و بسیاری فاکتورهای دیگر، حداکثر کارایی و عملکرد را داشته باشند.

از جمله ویژگی‌های یک بالابر متحرک صنعتی مناسب می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • ایمنی بالا در محیط کار

مهمترین فاکتوری که یک بالابر متحرک برای صاحبین کسب و کارها به همراه دارد افزایش ایمنی محیط کار است. استفاده از نردبان و داربست به تناسب مخاطرات بیشتری نسبت به یک بالابر استاندارد در پی خواهد داشت. همچنین استفاده از یک بالابر بی کیفیت ممکن است اپراتور را از نظر ایمنی به خطر اندازد. به طور کلی هنگامی که حجم کار در ارتفاع افزایش پیدا می کند، استفاده از بالابر منقطی و اقتصادی است.

کار در ارتفاع به خودی خود با خطرات بالقوه زیادی همراه است. بسیاری از حوادث در محیط‌های کاری، مرتبط با عدم رعایت ایمنی در ارتفاع هستند. توجه داشته باشید که علت اصلی استفاده از بالابر متحرک بجای نردبان، داربست، چهارپایه و … هم همین است.

آشنایی با خطرات بالقوه کار بر روی بالابر “کلیک کنید

ایمنی بالابر به جهات گوناگون بر سایر تجهیزات و پلتفرم‌ها برتری دارد. اما در بعضی بالابرها ممکن است بخاطر فقدان استانداردهای لازم، ایمنی بالایی وجود نداشته باشد. به همین جهت پیش از انتخاب بالابر متحرک مناسب برای پروژه خود، لازم است موارد کیفی و استانداردهای ایمنی را در نظر بگیرید.

 

ایمنی بالابر

  • قابلیت جابجایی و انعطاف بالا در بالابر متحرک صنعتی

بالابرهای سیار دارای سیستم‌های حرکتی متفاوتی هستند که به آن‌ها اجازه جابجایی در محیط‌های مختلف را می‌دهند. این انعطاف بالا، بالابرهای پرتابل را به ابزاری ارزشمند جهت افزایش کارایی و بهره‌وری در محیط کار تبدیل کرده است.

وزن متناسب یک بالابر متحرک صنعتی، می‌تواند زمان حمل و جابجایی بالابر را کوتاه کرده و انرژی مورد نیاز برای حرکت دادن بالابر را به حداقل برساند.

 

جابجایی بالابر

  • کاربری چند منظوره و متنوع بالابر متحرک صنعتی

بالابر سیار به علت قابلیت حرکت و امکانات مختلف، برای محیط‌ها و فعالیت‌های متنوعی قابل استفاده می‌باشد. بدین معنا که با تهیه یک بالابر سیار مناسب، می‌توانید بسیاری از نیازهای کار در ارتفاع در کسب و کار خود را برطرف کنید.

شما در هنگام تهیه یک بالابر سیار ممکن است تنها نیاز همان لحظه‌تان را در نظر بگیرید و آن را مبنای انتخابتان قرار دهید. اما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در آینده برای انجام فعالیت‌های دیگری نیاز به آن داشته باشید.

در صورتی که قابلیت چند منظوره بودن بالابر متحرک را مد نظر قرار داده باشید، می‌توانید بدون دغدغه کار خود را انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به تهیه بالابر مجزایی داشته باشید.

  • سرعت در دسترسی به ارتفاع

یک بالابر متحرک با کیفیت بالا، می‌تواند سرعت انجام کار در ارتفاع را تا حد زیادی افزایش دهد. مواردی از جمله وجود چرخ‌های با کیفیت، سیستم فرمان و کنترل استاندارد، سیستم برق و هیدرولیک مناسب و … در افزایش سرعت حرکت و همچنین باز و بسته شدن بالابر مؤثر هستند.

  • سهولت نگهداری و عدم نیاز به فضای زیاد

به طور معمول در طراحی و ساخت بالابر سیار، ابعاد مناسب یکی از فاکتورهای مهم به حساب می‌آید. از آنجا که فضای کاری در بسیاری از صنایع محدود است، بالابرهای متحرک معمولا به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در فضایی کوچک قابل جایگذاری و نگهداری باشند.

همچنین از چالش‌های بسیاری از کسب و کارها، کوچک بودن فضای کار است. بالابری که با وجود کارایی بالا، ابعاد بهینه و کوچکی داشته باشد، می‌تواند راهکاری جهت انتقال و حرکت دادن بالابر در بین راهروهای باریک و محیط‌های بسته باشد.

از خصوصیات اصلی در هنگام خرید بالابر متحرک، بخصوص در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، منطقی بودن قیمت بالابر است. یک قیمت منطقی صرفا به معنای پایین‌ترین قیمت بازار نیست. بلکه به معنای تناسب بین کیفیت، کارایی، گارانتی و خدمات پس از فروش با قیمت بالابر سیار می‌باشد.

قیمت بالابر

برخی شرکت ها با بکارگیری متریال بدون کیفیت و عدم رعایت نکات استاندارد ساخت بالابر، اقدام به قیمت‌گذاری غیرمنطقی و پایین کرده و مشتریان را به نوعی دچار تردید می‌کنند. اصولا چنین شرکت‌هایی پس از چند سال با چالش‌های خدمات پس از فروش روبرو شده و گاهی از گردونه رقابت خارج می‌شوند.

بنابراین در هنگام بررسی قیمت بالابر، به کیفیت، اعتبار تولیدکننده، خدمات پشتیبانی و سایر فاکتورها توجه ویژه داشته باشید.

چطور بالابر متحرک صنعتی مناسب را انتخاب کنیم ؟

بالابر متحرک صنعتی (بالابر پرتابل یا بالابر سیار) از کاربردی‌ترین انواع ماشین آلات در صنایع مختلف بشمار می‌آید که استفاده از آن مزایای بسیاری برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. با وجود این، رعایت نکات ایمنی و همچنین در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی در انتخاب بالابر مناسب شما می‌تواند نتیجه‌ی استفاده از یک بالابر سیار را برای شما سودمندتر کند.

بالابر سیار

کلایر، تنوع بالایی از انواع بالابر متحرک را برای مصارف گوناگون در اختیار مشتریان قرار می دهد که با توجه به شرایط مورد نیاز هر صنعت متفاوت است. همکاران ما آماده ارائه مشاوره جهت خرید بالابر هیدرولیکی مورد نیاز تمامی صنایع کشور می‌باشند. شما می‌توانید از طریق تلفن تماس و یا شبکه‌های اجتماعی، با کارشناسان کلایر ارتباط بگیرید.

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *