FA

 EN 

دسته بندی مطالب

پست های اخیر

راهنمای گام به گام نصب داک لولر (همسطح کننده) با استاندارد 2024

اهمیت نصب داک لولر در محیط بارگیری و تخلیه

همسطح کننده بارگیری که با نام داک لولر یا رمپ بارگیری هم شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای اساسی در صنعت و حمل و نقل است و نصب داک لولر برای تسهیل انتقال بارهای سنگین در انبارها، سردخانه‌ها، گمرک و بندرگاه‌ها و به طور کلی محیط‌های بارگیری و تخلیه به کار می‌رود.

اما نصب، راه‌اندازی و استفاده صحیح از این تجهیزات بسیار حیاتی است تا بهره‌وری و ایمنی کاربری به حداکثر برسد. در این مقاله، به بررسی نکات مهم در نصب، راه‌اندازی و استفاده از همسطح کننده بارگیری می‌پردازیم.

داک لولر

همسطح کننده (داک لولر) چیست ؟

به طور کلی داک لولر فاصله و اختلاف ارتفاع بین سکوی بارگیری و ماشین حمل بار را پوشش می‎‌دهد. این دستگاه کاربردی، با قابلیت تنظیم شیب، مسیری هموار برای انتقال بار از انبار به ماشین حمل بار و برعکس ایجاد کرده و فواصل و موانع مسیر بارگیری و تخلیه را برطرف می‌کند.

راهنمای انتخاب همسطح کننده

معمولا همسطح کننده‌ها از یک سطح شیب‌دار و یک لبه (lip) تشکیل شده‌اند. با توجه به نوع همسطح کننده در صورت عدم استفاده از آن، ممکن است بصورت سطح افقی و یا عمودی بسته و در جای خود قرار گیرد.

عملکرد یک همسطح کننده با کمک اپراتور انجام می‌شود که با توجه به نوع آن ممکن است وظیفه اپراتور تنها فشار دادن دکمه‌های کنترلی و یا انجام فعالیت فیزیکی برای باز و بسته شدن داک لولر باشد.

در مقالات بعدی به معرفی انواع و اجزاء تشکیل دهنده یک همسطح کننده هیدرولیکی می‌پردازیم. با این وجود، در تصویر زیر می‌توانید اجزاء بیشتری از یک داک لولر (همسطح کننده) هیدرولیکی را مشاهده کنید :

همسطح کننده هیدرولیکی

راهنمای گام به گام نصب داک لولر

نصب داک لولر کار ساده‌ای نیست که خودتان انجام دهید. این کار اگر به درستی انجام نشود، حتی بالاترین کیفیت تجهیزات نیز به خوبی کار نخواهند کرد و حتی ممکن است ایمنی استفاده کنندگان را به خطر بیندازد.

علاوه بر این نصب غیراصولی داک لولر، ممکن است عمر مفید آن را کاهش دهد و نیاز به نگهداری و تعمیرات را افزایش دهد که در نتیجه هزینه بیشتری را به کارفرما و کسب و کار تحمیل می‌کند.

همسطح کننده‌ ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به شیوه متفاوتی نصب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به صورت کلی به بررسی مراحل کلی نصب داک لولر بپردازیم.

  • مرحله اول : بررسی و آماده‌سازی مکان نصب

قبل از نصب همسطح کننده بارگیری، ابتدا باید مکان مناسب برای نصب آن را انتخاب کنید. از درستی محل، عمق و شکل صحیح گودال (چاهک) که محل نصب داک لولر است، اطمینان حاصل کنید.

محل نصب همسطح کننده باید استحکام کافی برای تحمل وزن بار و همسطح کننده را داشته باشد. همچنین اگر اندازه چاهک مناسب نباشد ممکن است همسطح کننده به درستی نصب نشود و پس از نصب نیاز به انجام اصلاحات پیدا کند.

نصب همسطح کننده

همچنین محل نصب چاهک باید از لحاظ نظافت، کنترل دویدگی، ارتفاع چاهک، موقعیت بیس پلیت، آماده بودن مسیر کابل و شلنگ‌ها، محل نصب ریل‌های راهنما، ترازی کف چاهک، تأیید شود.

  • مرحله دوم : بلند کردن و قرار دادن داک لولر در چاهک

با استفاده از جرثقیل، بالابر یا لیفتراک، داک لولر را بلند کرده و درون چاهک قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کف داک لولر با کف چاهک تراز باشد و قسمت‌های مختلف آن به خوبی در محل مستقر شده باشند.

  • مرحله سوم : نصب تابلو برق و کنترل‌های داک لولر

همسطح کننده‌ها با توجه به نوع آن‌ها دارای سیستم کنترل متفاوتی هستند. در داک لولرهای تولیدی کلایر، دستگاه با برق سه فاز کار می‌کند و با توجه به محل همسطح کننده، برق کشی انجام گرفته و یک جعبه کنترل در نزدیکی دستگاه قرا می‌گیرد.

اپراتور تنها کافیست پس از اطمینان از اتصال صحیح سیستم برق، دکمه‌های مرتبط، را از روی جعبه کنترل فشار داده و میزان شیب دستگاه را تنظیم کند.

نصب تابلو برق

  • مرحله چهارم : کابل کشی، شلنگ کشی و وصل کردن برق به دستگاه

دستگاه همسطح کننده هیدرولیکی نیازمند سیم کشی و شلنگ کشی جهت انتقال جریان برق و سیال هیدرولیک می‌باشد که این اتصالات باید در حالتی استاندارد انجام گیرد تا خود به مانعی برای عبور افراد و تجهیزات مبدل نگردد.

  • مرحله پنجم : تست ارتفاع دسترسی، استقرار نهایی دستگاه در بالا و پایین و یکسان کردن فاصله پلتفرم با لبه‌ها

شیب و ارتفاع حداکثری همسطح کننده و لبه‌ی تاشوی آن (لیپ Lip) در انواع مختلف دستگاه، متفاوت است.

  • مرحله ششم : تراز کردن همسطح کننده و اخذ تأییدیه برای محل نصب نهایی داک لولر

  • مرحله هفتم : جوشکاری همسطح کننده به بیس پلیت‌ها

بیس پلیت‌ها که در چاهک نصب شده‌اند، رابط بین همسطح کننده و چاهک بتنی هستند. قسمت‌های مشخص داک لولر به بیس پلیت‌ها جوش داده می‎‌شوند. کیفیت جوشکاری تأثیر مهمی در استحکام و عملکرد مناسب همسطح کننده خواهد داشت.

  • مرحله هشتم : آماده کردن تیرهای راهنما و کنترل تراز بودن تیرها

تیرهای راهنمای در واقع مشخص کننده محدوده عرضی همسطح کننده و راهنمایی برای قرارگیری ماشین حمل بار هستند.

  • مرحله نهم : استقرار نهایی یونتیت هیدرولیک

همسطح کننده‌های تولیدی در کلایر، از نوع هیدرولیکی هستند به این معنا که انرژی باز و بسته شدن داک لولر از سیستم سیال (هیدرولیک) تأمین می‌شود.

یونیت هیدرولیک به معنای جعبه‌ای است که قسمت‌های مختلف از جمله پمپ، شیرها و مخزن هیدرولیک درون آن قرار گرفته است.

یونیت داک لولر

  • مرحله دهم : نصب میکروسوئیچ‌ها، علائم ایمنی

  • مرحله یازدهم : تست بار همسطح کننده و آموزش موارد عملکردی و ایمنی به اپراتور

همسطح کننده‌ها با توجه به سفارش با ظرفیت‌های تحمل بار متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. شرکت کلایر، قادر به تولید داک لولرهایی با ظرفیت تحمل بار 6 تن و 10 تن می‌باشد.

توجه !

همیشه توصیه می‌شود نصب همسطح کننده (داک لولر) را به خود شرکت تولیدکننده بسپارید. این کار یک فرایند تخصصی است که اشتباه در آن، ممکن است باعث بروز خسارات جدی شود.

شرکت کلایر، مجهز به یک تیم تخصصی جهت مشاوره و نصب همسطح کننده می‌باشد. جهت درخواست نصب و یا دریافت مشاوره پیش از خرید و نصب داک لولر، با کارشناسان پشتیبانی کلایر تماس بگیرید.

ارتباط با کلایر

مزایای استفاده از داک لولر ( همسطح کننده ) هیدرولیکی

استفاده از یک داک لولر مناسب و متناسب با کاربرد صنعت شما، می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه برخی از این مزایا را با هم مرور خواهیم کرد :

  • افزایش بهره‌وری

استفاده از همسطح کننده بارگیری منجر به افزایش سرعت و کارایی در عملیات بارگیری و تخلیه می‌شود که نهایت به بهبود بهره‌وری و کاهش زمان توقف کاری منجر می‌شود.

داک شلتر

  • صرفه جویی در زمان و هزینه

استفاده از همسطح کننده باعث کاهش زمان مورد نیاز برای بارگیری و تخلیه بار می‌شود که در نتیجه کاهش هزینه‌های ناشی از تأخیرهای غیرضروری و هزینه‌های اضافی می‌شود.

  • ایمنی بارگیری و تخلیه

داک لولر با دارا بودن ویژگی‌های ایمنی مانند سیستم‌های حفاظتی و کنترلی پیشرفته، ریسک‌های مرتبط با بارگیری و تخلیه بارها را کاهش می‌دهد و ایمنی کارگران و همچنین بارها را افزایش می‌دهد.

  • افزایش انعطاف‌پذیری در بارگیری و تخلیه

همسطح کننده دستگاهی است که قابلیت انعطاف و انطباق با نیازهای مختلف و متغیر در صنایع مختلف را پوشش داده و می‌تواند برای بارگیری و تخلیه انواع مختلف بار و همچنین انواع دستگاه‌های حمل بار بکار گرفته شود.

  • نگهداری آسان

همسطح کننده هیدرولیکی در مقایسه با سایر انواع همسطح کننده نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارد. اصول نگهداری از این نوع داک لولر، ساده است و به آسانی و وجود دستورالعمل‌ها و آموزش‌های ابتدایی قابل اجرا می‌باشد.

  • سایر مزایای نصب داک لولر

از مزایای دیگر همسطح کننده می‌توان به مواردی چون استفاده حداکثری از فضا و محوطه، کاهش هزینه‌های نیروی کار، وجود قطعات بیشتر در بازار، طول عمر بیشتر دستگاه و … می‌باشد.

داک لولر مناسب را از کجا تهیه کنیم ؟

همسطح کننده هیدرولیکی مزایای زیادی برای بارگیری و تخلیه در محیط شما خواهد داشت و یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای شما می‌باشد.

داک لولر کلایر

همسطح کننده هیدرولیکی نسبت به انواع دیگر داک لولر استفاده و نگهداری راحت‌تری دارد. همچنین از لحاظ ایمنی در حالت بهتری قرار دارد.

نصب، راه‌اندازی و استفاده از همسطح کننده نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح مراحل مختلف است. رعایت نکات مهم فنی، ایمنی و عملیاتی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش دوام این تجهیزات کمک کند.

بنابراین بهتر است جهت اطمینان از خرید و نصب داک لولر در محل خود، با کارشناسان کلایر ارتباط بگیرید.

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *