FA

 EN 

دسته بندی مطالب

پست های اخیر

راهنمای کاربردی انتخاب همسطح کننده (رمپ بارگیری، داک لولر) و مزایای استفاده از آن

انبارها و سکوی بارگیری را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین اجزاء بسیاری از مشاغل تجاری و صنعتی در نظر گرفت و داک لولر یکی از ارکان این جزء حیاتی بحساب می‌آید. رعایت استانداردها و نکات ایمنی در این محل‌های استراتژیک، می‌تواند دستیابی به بهترین عملکرد لجستیکی را در یک نهاد محقق سازد و فرآیند بارگیری و تخلیه از مهمترین فرآیندها در یک انبار یا سردخانه به حساب می آید.

انبار و سردخانه بدون داک لولر یا همان رمپ بارگیری، مانند راه رفتن بدون کفش است. در حقیقت وجود همسطح کننده آنقدر فرایند تخلیه و بارگیری را تسهیل می نماید که امروزه تصور یک انبار مدرن بدون داک لولر غیر ممکن خواهد بود.

سالانه حوادث بسیاری بر اثر استفاده از تجهیزات غیراستاندارد و ناایمن در محل‌های بارگیری رخ می‌دهد. این حوادث ممکن است در فرآیند بارگیری و تخلیه مانند سقوط بار یا فرد از سکو، برخورد وسیله‌ حمل و نقل با لبه بارانداز، برخورد تجهیزات انبارداری مانند لیفتراک به کامیون‌ها و موارد دیگر باشد.

داک لولر (همسطح کننده بارانداز) در حال نصب

نمونه داک لولر (همسطح کننده بارانداز) در حال نصب را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

استفاده از همسطح کننده‌ نه تنها باعث حفظ سلامت محصولات و بار در طول فرآیند تخلیه و بارگیری می‌شود، بلکه باعث حفاظت از سلامت کارکنان در برابر خطرات ناشی از این اختلاف ارتفاع و شکاف بین سکوی بارگیری و کفی کامیون ها خواهد شد. همچنین باعث افزایش چندین برابری سرعت و تسهیل فرآیند تخلیه و بارگیری می‎شود.

آشنایی با ” انواع همسطح کننده ” تولید کلایر

داک لولر چیست ؟

داک لِولِر (Dock Leveler) که با اسامی همسطح کننده، رمپ بارگیری یا رمپ تخلیه نیز شناخته می‌شود، پلی فلزی است که در محل سکوی بارانداز نصب می شود و اختلاف ارتفاع سکو را با کفی کامیون های مختلف جبران می کند. همچنین شکاف بین لبه‌ی سکوبپی بارانداز با خودروها را در انبارها، سردخانه‌ها و … با وسیله‌ی پوشش می‌دهد.

تنظیم ارتفاع سکوی بارگیری با کفی کامیون توسط رمپ بارگیری

تنظیم ارتفاع سکوی بارگیری با کفی کامیون توسط رمپ بارگیری را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

داک لولر به وسیله یک سیستم هیدرولیکی یا مکانیکی کنترل می‌شود. با استفاده از این سیستم، می‌توان ارتفاع رمپ بارگیری را تنظیم کرده و به میزان لازم آن را بالا و پایین حرکت داد. همچنین، برخی همسطح کننده های بارانداز دارای لبه قابل تنظیم هستند تا با وسیله حمل و نقل همسطح شوند و اتصال محکمی بین آن‌ها و وسیله حمل و نقل برقرار شود.

همسطح‌کننده‌ (داک لولر) یکی از تجهیزات ضروری در اکثر انبارها و سردخانه‌ها، گمرک ها، ادارات پست و صنایع مختلف و … به حساب می‌آیند.

اگر قصد استفاده از رمپ بارگیری و تخلیه را دارید، با کارشناسان کلایر ارتباط بگیرید. 

انواع رایج‌ داک لولر جهت بارانداز

در بازار، انواع مختلفی از داک لولرها موجود است که بر اساس نیازها و شرایط خاص، قابل انتخاب هستند. برخی از انواع معروف داک لولر عبارتند از: داک لولر هیدرولیکی، داک لولر‌ دستی یا مکانیکی، داک لولر‌ بادی و داک لولر‌ ثابت. هر نوع داک لولر مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد که باید با توجه به نیازها و شرایط کاربرد مورد انتخاب قرار گیرد.

انتخاب نوع همسطح‌کننده با توجه به شرایط محیطی، نوع خودروها، نوع بار، کاربرد، سرعت عمل استفاده، بودجه کارفرما وسایر شرایط انجام می گیرد. برخی از انواع رمپ‌ بارگیری، در بازار که متداول‌تر هستند که عبارتند از :

 

      • همسطح کننده ( داک لولر ) هیدرولیکی

    این نوع از همسطح کننده بارانداز که به رمپ هیدرولیکی بارگیری نیز معروف است، عموما روی چاهک بتنی سکو و یا اسکلت فلزی جلوی آن نصب می شود.

    می‌توان گفت پر مصرف‌ترین، ایمن‌ترین، پر فروش ترین و محبوب‌ترین نوع همسطح کننده هیدرولیکی بوده که به وسیله یک پلاتفرم و لبه لولایی، هموارترین حالت همسطح سازی بین وسیله نقلیه و بارانداز را ایجاد می‌کند

    و باعث افزایش ایمنی، سرعت و بهره‌وری بیشتر در انتقال بار بین وسیله نقلیه و سکوی بارانداز می‌گردد.

    راهنمای گام به گام نصب همسطح کننده هیدرولیکی

    رمپ بارگیری هیدرولیکی

    این نوع از داک لولر برای تحمل بارهای سنگین، شرایط جوی بد و استفاده‌ی مکرر، بهترین گزینه هستند. همچنین رمپ بارگیری هیدرولیکی در سیکل‌های کاری طولانی نیاز کمتری به سرویس، نگهداری و تعمیرات خواهد داشت. قیمت رمپ هیدرولیکی عموما از سایر انواع داک لولر بیشتر است.  

    رمپ تخلیه و بارگیری هیدرولیکی همواره اتصال سکوی بارگیری و کامیون را حتی با نوسانات فنربندی کامیون هنگام تخلیه و بارگیری و عبور لیفتراک برقرار نگه خواهد داشت و بنابراین از بروز صدمات جلوگیری بعمل آورده و باعث کاهش آسیب به کالا، لیفتراک و کامیون می‌شود. در واقع داک لولر همانند یک پل شناور بین سکو و کفی کامیون عمل خواهد نمود.

    این نوع رمپ بارگیری بسیار مناسب برای سردخانه‌ها، انبارها و شرکت‌های دارویی یا کارخانه‌هایی است که سرعت بارگیری در درجه اول و ایمنی در گام بعدی برای آن‌ها بسیار مهم است.

    در این مدل از داک لولر ، استقرار هر دو جزء دستگاه (شامل صفحه پلاتفرم و لبه لولائی) توسط جک‌های هیدرولیک در موقعیت کاری، باعث بالا بردن سطح اطمینان و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌گردد.

    همچنین کنترل داک لولر هیدرولیک استاندارد، بسیار ساده است و تنها با فشار یک دکمه تمامی حرکات انجام شده و شرایط استفاده ایمن از آن فراهم خواهد شد. همچنین از اشتباهات اپراتور و آسیب رسیدن به خودروهای باری که اکثر رانندگان بابت آن نگران هستند، جلوگیری خواهد شد.

    مشاهده انواع داک لولر

     

        • همسطح‌کننده‌ مکانیکی (دستی)

      مکانیزم داک لولر دستی شبیه به رمپ هیدرولیکی است. برخی از انواع آن دارای فنر بوده که حرکت داک لولر را توسط اپراتور آسان نماید. برخی از انواع آن درون چاهک روی لبه بارانداز قرار می‌گیرد و با استفاده از نیروی فنری مکانیکی، بر روی کف کامیون مستقر می‌گردد. این نوع از داک لولرها نیاز به منبع برق ندارند.

      برخی دیگر مانند مینی داک لولر یا همان رمپ بارگیری کوچک می تواند به دیواره لبه بار انداز (در صورت پیش بینی قبلی) نصب شود که در پایان این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

      رمپ بارگیری دستی از نوع فنری

      قیمت رمپ دستی کمی از داک لولر هیدرولیک کمتر است. البته با وجود قطعات زیاد برای تنظیم و حرکات سریع رمپ فنری ، میزان خرابی آن بیشتر بوده و در طول زمان هزینه‌های تعمیر و نگهداری این نوع همسطح کننده دستی از مدل هیدرولیکی بیشتر خواهد بود. ولی همان شرایط ایمن را برای کالا و لیفتراک ایجاد می‌نماید.

      علاوه بر این سرعت کار پایین تر خواهد بود و اپراتور زحمت بیشتری را متقبل خواهد شد. همچنین اشتباهات و بی دقتی های اپراتور را نیز باید به معایب آن اضافه کرد.

      قیمت داک لولر دستی طبیعتا کمی از انواع دیگر کمتر است ولی برای بارهای سبک مناسب بوده و بیشتر در انبارهایی استفاده می شود که حجم بارگیری و تخلیه آن‌ها زیاد نیست و سکو اختلاف ارتفاع چندانی با کفی خودروها ندارد.

      معمولا استفاده از این نوع رمپ بارگیری در مواردی که نیاز فوری به این سیستم وجود دارد، یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها می‌باشد. با این حال، هزینه‌های نگهداری و نیاز به تعمیرات ممکن است در مقایسه با سیستم هیدرولیک، بیشتر باشد.

       

          • همسطح‌کننده‌ بادی

        همانطور که از نام آن پیداست، این نوع از داک لولرها از تکنولوژی بالابری نیمه اتوماتیکی با کیسه باد استفاده می‌کنند. زمانی که دکمه پاور فشرده شود، کیسه باد خالی و یا پر شده و باعث تنظیم ارتفاع رمپ بارگیری می‌شود.

        داک لولر بادی یا همان رمپ بادی بارگیری

         

        نسبت به سیستم هیدرولیک، این نوع همسطح کننده نیاز به نظافت کیسه هوا، محیط تمیز و تعمیر و نگهداری بیشتری دارد. علاوه بر این، به علت احتمال آسیب کیسه‌های هوا، خطر بالاتری نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی دارند. همچنین قیمت رمپ بارگیری بادی بالاتر بوده قطعات یدکی آن گران تر است. اما مزیت داک لولر بادی کورس بالاروی بیشتر آن است که در برخی انبارهای خاص کاربرد دارد.

        انواع دیگر داک لولر 

        همسطح کننده هایی که در ادامه نام برده می‌شوند، امکانات و موارد مصرف خاصی دارند و نسبت به انواعی که پیش از این توضیح داده شد، رواج کمتری دارند :

            • همسطح کننده‌های عمودی یا ایستاده (پل بارگیری)

          این مدل همسطح کننده بر روی لبه بارانداز و با فاصله از محل توقف کامیون نصب می‌شود و نیازی به چاهک ندارد که اصطلاحا به آن پل بارگیری گفته می‌شود.

          حالت جمع شده به صورت ایستاده و فاصله تا محل توقف کامیون این فرصت را ایجاد می‌کند که تا آخرین لحظه قبل از تخلیه بارگیری، درب‌های کانتینر و یخچال بسته بماند که این خود باعث افزایش امنیت بار، کاهش اتلاف انرژی و کنترل بیشتر بر روی آن می‌شود.

          پل بارگیری یا همسطح کننده عمودی (ایستاده)

          پل بارگیری، هم نوع هیدرولیکی دارد و هم نوع دستی و قیمت همسطح کننده ایستاده (پل بارگیری) از قیمت همسطح کننده هیدرولیکی کمتر است. اما برای اجرا نیاز به دقت بالا داشته و سکوی بارگیری باید از قبل برای این منظور ساخته شده باشد. در عوض پل بارگیری، ظرفیت عبوری کمتری نسبت به داک لولر هیدرولیک دارند و برای بارهای سبک مناسب هستند. پل بارگیری برای تأسیساتی که نیاز به کنترل دما دارند و یا در محل‌هایی که امنیت در اولویت است، بسیار مناسب هستند.

           

              • مینی داک لولر 

            همسطح کننده دستی کوچک یا همان مینی داک لولر در لبه بار انداز نصب می‌شود و برای استفاده وسایل نقلیه‌ای که اختلاف ارتفاع کمی با سطح سکوی بارانداز دارند و یا بار اندازهایی که دارای محدودیت فضا هستند و بارهای بسیار سبک ایده آل است.

            مینی داک لولر

            همچنین این مینی داک لولر با حذف فضا برای حالت جمع شده و سرعت بالا در مستقر شدن بر روی کامیون در صرفه جویی فضا و زمان کمک شایان توجهی نماید. مینی داک لولر عموما به صورت دستی هستند و بیشتر برای بارگیری دستی و صرفا برای پر کردن فاصله سکو و خودروی باری استفاده می شوند. اگر کفی کامیون و سکو اختلاف ارتفاع داشته باشد، این نوع هسمطح کننده دستی مناسب نخواهد بود.

             

                • سایر مدل‌ها و روش های نصب داک لولر

              مدل‌های متنوعی از همسطح‌کننده‌ها با توجه به کاربرد، مکانیسم عملکردی، سیستم نصب و سایر پارامترها موجود هستند که شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ضمن بررسی محصولات متنوع شرکت کلایر، با کارشناسان مجرب این حوزه ارتباط بگیرید و با توجه نیازتان، بهترین نوع داک لولر را با کیفیت بالا تهیه کنید. رمپ بارگیری معلق ، نصب روی سکوی فلزی ، نصب به همراه چادر بارگیری و… پارامترهایی هستند که کارشناسان کلایر می توانند شما را راهنمایی کنند.

              نصب رمپ بارگیری روی سکوی فلزی

               

              مزایای استفاده از داک لولر (همسطح‌کننده)

              همانطور که پیش از این اشاره شد، مهم‌ترین مزیت داک لولرها، ایمنی بالایی است که با پر کردن شکاف بین سکوی بارگیری با خودرو حمل بار، ایجاد می‌شود. اما مزایای استفاده از این وسیله به همینجا ختم نمی‌شود.

              در ادامه برخی از مزیت‌های بهره‌گیری از رمپ بارگیری و تخلیه آورده شده است :

               

                  • جبران اختلاف ارتفاع بارانداز با خودروهای مختلف

                ارتفاع کامیون های مختلف مانند تریلی ها، یخچال ها، کامیونت ها و… متفاوت است. همچنین با توجه به میزان بار آنها و فشار روی سیستم تعلیق، حتی خودروهای مشابه نیز ارتفاع متفاوتی دارند. اگر صاحب انبار، سردخانه یا کارخانه ای هستید که به صورت متداول بارگیری و تخلیه در آن در حال انجام است حتما با این چالش روبرو شده اید و همسطح کننده بارانداز بهترین راهکار برای شما خواهد بود.

                 

                    • افزایش بهره‌وری و مدیریت بارهای سنگین

                  در هنگام بارگیری یا تخلیه بارهای سنگین، در صورتی که سطح کامیون و سکو برابر نباشد، مشکلات بسیاری ممکن است ایجاد شود که با استفاده از همسطح کننده‌ها، این موارد رفع شده و جابجایی بار تسهیل می‌گردد.

                  این راحتی در انتقال بار باعث می‌شود تا کارکنان سریع‌تر و راحت‌تر وظایف خود را انجام دهند و در نتیجه بهره‌وری در محیط افزایش یابد. جدای از آن عملیات بارگیری و تخلیه با لیفتراک در حالت عادی، تا ۷ برابر کند تر از زمانی است که بارگیری و تخلیه با همان لیفتراک ولی به کمک داک لولر انجام می شود.

                  تنظیم ارتفاع سکوی بارگیری با کفی کامیون به کمک رمپ هیدرولیکی

                   

                  تنظیم ارتفاع سکوی بارگیری با کفی کامیون به کمک رمپ هیدرولیکی را در تصویر فوق مشاهده کنید.

                      • ارتقاء ایمنی بارگیری

                    مطابق آمار، بیش از 25 درصد از حوادث کار در حین بارگیری و تخلیه رخ می‌دهند. همسطح کننده‌ها افراد و بارها را از خطرات سقوط و آسیب در اثر گیر افتادن بین کامیون و سکو محافظت کرده و باعث ارتقاء کلی ایمنی در محیط کار می‌شوند.

                     

                        • حفاظت از کالاها و بسته‌بندی‌ها

                      داک لولر باعث خواهد شد تا بارها به طور صحیح و بدون خراش یا سقوط منتقل شوند. این مسئله همچنین باعث کاهش احتمال شکستگی، صدمه و آسیب بار و در نتیجه پیشگیری از خسارات مالی خواهد شد.

                       

                          • افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌ها

                        استفاده از همسطح‌کننده به عمر و دوام بیشتر تجهیزات و وسایل حمل و نقل کمک می‌کند. عدم استفاده از داک لولر ممکن است منجر به خرابی و آسیب در تجهیزات انبار شما مانند لیفتراک، پالت تراک، استاکر و… شود که هزینه‌های قابل توجهی را برای تعمیرات و جایگزینی به کارفرما تحمیل می‌کند.

                        با توجه به موارد گفته شده در این مقاله، متوجه شده‌اید که داک لولرها (همسطح کننده‌ها) برای شرکت‌ها و صنایعی که به صورت مداوم با حمل و نقل بار سر و کار دارند، بسیار مفید و ضروری هستند.

                        نکاتی جهت انتخاب مناسب‌ترین داک لولر ( رمپ تخلیه و بارگیری )

                        در هر صنعتی، متناسب با خصوصیات و پروتکل‌های منحصر به فردی که وجود دارد، نیاز است تا با انجام محاسبات دقیق و مشاوره با کارشناسان مجرب، بهترین گزینه را انتخاب کنید. ” تماس با کلایر

                        رمپ بارگیری هیدرولیکی کلایر نصب شده روی سکوی بتنی

                        رمپ بارگیری هیدرولیکی کلایر نصب شده روی سکوی بتنی را در تصویر فوق مشاهده کنید.

                         

                        این کار نیازمند حضور یک تیم طراحی و تولید حرفه‌ای است که کلایر، با بهره‌مندی از تیم متخصص خود، آماده همکاری با تمامی صنایع در عرصه بهره‌گیری از بهترین کیفیت و عملکرد داک لولرها (همسطح کننده‌ها) جهت کسب بهترین نتیجه ممکن می‌باشد.

                        همسطح‌کننده‌ها در انواع مختلف و کاربری‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند که لازم است پیش از انتخاب به موارد زیر توجه داشته باشید :

                         

                            • ترافیک و دفعات استفاده

                          اینکه در طول روز چند بار از رمپ بارگیری استفاده می‌شود در انتخاب نوع داک لولر بسیار حائز اهمیت است، رمپ‌های هیدرولیکی در مواردی که میزان استفاده زیاد باشد، عملکرد بهتری دارند. همچنین با نصب رمپ هیدرولیکی به صورت زاویه دار ، خودروهای بزرگ تر نیز می توانند در کنار هم پهلو گرفته و عملیات بارگیری و تخلیه را انجام دهند.

                           

                              • مجموع وزن بارهای شما

                            توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا ظرفیت تحمل بار در رمپ‌های بارگیری دارای محدودیت است و عبور بار بیش از حد ظرفیت، می‌تواند باعث آسیب به تجهیزات و یا حادثه شود.

                             

                                • میزان اختلاف ارتفاع بین سکوی بارگیری و کامیون

                              اینکه رمپ بارگیری قادر به پوشش چه اختلاف ارتفاعی است، نکته‌ای است که عدم توجه به آن می‌تواند منجر به ناکارآمدی داک لولر و مشکل در عملکرد آن شود. به عنوان یک قانون کلی و استاندارد، اگر ارتفاع سکوی بارانداز شما 120 سانتیمتر از زمین باشد، رمپ هیدرولیکی می تواند اکثر خودروهای باری را پوشش دهد.

                               

                                  • شرایط محیطی

                                در کاربردهای سردخانه‌ها یا تأسیساتی که در آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم قرار دارند، الزاماتی در متریال، پوشش و عایق بندی و نکات نگهداری رمپ تخلیه و بارگیری وجود خواهد داشت که لازم است پیش از تهیه، به این نکات توجه و برای آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

                                 

                                  • کیفیت داک لولر

                                در خرید رمپ بارگیری به خصوص در مدل های هیدرولیکی و بادی به کیفیت ساخت توجه ویژه ای داشته باشید. هرچقد کیفیت بالاتر باشد هزینه های تعمیر و نگهداری شما در آینده کمتر خواهد بود. صفحه داک لولر ضخامت و استحکام کافی را نداشته باشد به مرور زمان دچار خمش خواهد شد.

                                همچنین وجود سیستم های پیچیده و PLC میزان خرابی دستگاه را افزاش خواهد داد. پاورپک داک لولر یکی از مهمترین عواملی است که بر کیفیت و عملکرد دستگاه اثر گذار است و باید به آن دقت ویژه داشت. 

                                داک لولر هیدرولیکی نصب شده در سردخانه

                                داک لولر هیدرولیکی نصب شده در سردخانه را در تصویر فوق مشاهده کنید.

                                در نهایت، داک لولرها یکی از تجهیزات حیاتی در فرآیند بارگیری و تخلیه بار هستند که باعث بهبود کارایی و کاهش خطرات مرتبط با این فرآیند می‌شوند. استفاده از همسطح کننده مناسب و با کیفیت در صنایع مختلف، باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

                                همچنین می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید. ” انواع داک لولر

                                با درک دقیق از عملکرد، انواع و مزایای داک لولرها و رعایت نکات مهم در خرید و استفاده از آن‌ها، می‌توان به بهترین نتیجه در عملکرد بارگیری و تخلیه بار دست یافت.

                                کلایر، اولین تولید کننده داک لولر در ایران است که با اتکا بر دانش فنی و مهارت پرسنل مجرب خود و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در عرصه ساخت انواع بالابر و رمپ‌های بارگیری (داک لولر) آماده ارائه بهترین خدمات و محصولات به تمامی صنعتگران، کارآفرینان و صاحبان مشاغل در سرتاسر کشور می‌باشد.

                                  پیشنهاد میکنم بخوانید 

                                دیدگاهتان را بنویسید

                                نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *