FA

 EN 

دسته بندی مطالب

پست های اخیر

بالابر قیچی (آکاردئونی) یا بوم لیفت ؟ راهنمای انتخاب بهترین بالابر نفربر

اهمیت استفاده از بالابر نفربر جهت کار در ارتفاع

بالابر اکاردئونی یا بوم لیفت

در هر پروژه‌ای که قرار است فعالیتی در ارتفاع داشته باشید، بسته به محیط و ماهیت شغلتان ممکن است نیاز باشد تا از یک بالابر قیچی که بالابر آکاردئونی هم گفته می‌شود و یا یک بوم لیفت یا همان بالابر بوم لیفت استفاده کنید.

عمده‌ترین تفاوتی که می‌توان بین این دو نوع بالابر متذکر شد، نوع دسترسی است که هرکدام از آن‌ها برای افراد ایجاد می‌کنند. درحالیکه بالابرهای آکاردئونی دسترسی عمودی (بالا و پایین) را فراهم می‌کنند، بوم لیفت‌ها امکان دسترسی افقی در ارتفاع را نیز برای اپراتورها مهیا می‌کنند.

البته تفاوت‌ها در این دو نوع بالابر به همینجا ختم نمی‌شود. در ادامه این مقاله به تفاوت‌های اصلی بین بوم لیفت و بالابر آکاردئونی به طور مفصل خواهیم پرداخت تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید.

بوم لیفت چیست ؟

بالابر بوم لیفت نوعی بالابر است که در آن اپراتور در یک سبد (پلتفرم) قرار می‌گیرد و با سیستم هیدرولیک تعبیه شده در آن، انتقال به بالا و پایین انجام می‌گیرد. از بوم لیفت‌های بدون آلایندگی می‌توان در محیط داخلی و یا خارجی استفاده کرد در صورتی‌که بوم لیفت‌های دیزلی تنها برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند.

ارتفاعی که با استفاده از بوم لیفت‌ها می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد بسته به نوع آن متفاوت است اما به طور کلی تا کنون بوم لیفت‌هایی با حداکثر ارتفاع دسترسی بین 9 متر تا بیش از 64 متر طراحی و ساخته شده‌اند.

وجود بازوهای هیدرولیک در این نوع بالابر امکان مانور و انعطاف بیشتری برای کار در ارتفاع را فراهم می‌کنند. تا حدی که در برخی از مدل‌ها امکان چرخش 360 درجه وجود دارد.

انواع بوم لیفت

بوم لیفت‌ها  در سه نوع اصلی وجود دارند که عبارتند از :

  • بوم لیفت مفصلی

از بوم لیفت مفصلی می‌توان جهت دسترسی به کالاها در انبارهای شلوغ و یا حرکت در اطراف موانع بیرونی محیط کار استفاده کرد.

بوم لیفت مفصلی

  • بوم لیفت تلسکوپی

این نوع بالابر فاقد اتصالات یک بوم لیفت مفصلی هستند، در عوض مجهز به بازوهایی هستند که مستقیم باز می‌شوند و مانند تلسکوپ باز  یا بسته می‌شوند. از این نوع بوم لیفت می‌توان برای پروژه‌هایی مانند پل سازی و به طور کلی فعالیت‌های طولانی مدت در ارتفاعات بالا مانند انواع خدمات تعمیراتی استفاده کرد.

بوم لیفت تلسکوپی

  • بوم لیفت پشت خودرویی

این نوع بالابر در واقع یک سکوی کاری سوار بر خودرو (کامیون، نیسان و …) است که به یک مکانیزم بوم هیدرولیک متصل است.

از بوم لیفت پشت خودرویی اغلب برای دسترسی به درختان و خطوط و اتصالات شهری استفاده می‌شود. هرس درختان، تعمیرات سیم‌کشی‌های شهری و …. از کاربردهای متداول‌تر این نوع بالابر است.

بوم لیفت پشت خودرویی

در ادامه برخی از مزایا و معایب انتخاب یک بوم لیفت برای پروژه کار در ارتفاع را متذکر خواهیم شد :

مزایای بوم لیفت

از مزایای استفاده از یک بوم لیفت می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • قابلیت حمل افراد و تجهیزات به ارتفاعات بسیار زیاد
  • دارای قابلیت مانور (دسترسی افقی و چرخش 360 درجه)
  • دسترسی به نقاط سختی که به طور معمول امکان دسترسی با سایر مدل‌های بالابر وجود ندارد.
  • سبک و قابلیت جابجایی راحت
  • ابعاد باریک جهت استفاده در محیط‌های باریک و فضای محدود

بسته به نوع پروژه و بوم لیفت، می‌توان مزایای دیگری نیز برای آن برشمرد که جهت آشنایی با این موارد می‌توانید به مقاله ” راهنمای انتخاب بوم لیفت تلسکوپی یا مفصلی ” مراجعه کنید.

 

بالابر نفربر

معایب بالابر بوم لیفت

برخی محدودیت‌های بوم لیفت‌ها عبارتند از :

  • ابعاد نسبتا کوچک سبد یا پلتفرم که باعث محدودیت فضا جهت حمل تجهیزات می‌گردد.
  • پلتفرم بوم لیفت‌ها معمولا فقط برای یک اپراتور گنجایش دارند. (البته در برخی مدل‌ها ظرفیت حمل تعداد بیشتری از افراد طراحی شده‌ است)
  • قیمت این نوع بالابر معمولا نسبت به بالابرهای آکاردئونی یا ریلی (بالابرهای با دسترسی عمودی) بسیار بیشتر است.

نکته قابل ذکر در خصوص معایب هرکدام از انواع بوم لیفت این است که در صورت انتخاب بر اساس در نظر گرفتن امکانات و شرایط خاص، می‌توان این معایب را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

بالابر قیچی (آکاردئونی) چیست ؟

بالابر آکاردئونی

بالابر آکاردئونی که با نام بالابر قیچی هم شناخته می‌شود، یکی از تجهیزات کار در ارتفاع است که با اتصالات قیچی مانند بازوها روی هم و توسط یک شاسی پشتیبانی می‌شود. این بازوها با باز و بسته شدن باعث بالا و پایین رفتن پلتفرم (سکوی بالابر) می‌شوند.

نوع دسترسی و حرکت این نوع بالابر فقط در راستای عمودی بوده و لازم است پیش از کار به طور ثابت و مستقیما در محل مد نظر محکم شود.

حداکثر ارتفاع دسترسی در بالابرهای آکاردئونی نسبت به بوم لیفت‌ها کمتر و بین 3 تا 18 متر در راستای عمودی متغیر است. برخی از مدل‌های این نوع بالابر با سیستم الکتریکی کار می‌کنند و به نوعی بدون آلاینده هستند.

از بالابر آکاردئونی می‌توان در فضای داخلی و یا خارجی استفاده کرد. همچنین این نوع بالابر ممکن است ثابت و یا قابل حرکت باشند.

انواع بالابر قیچی

بالابرهای آکاردئونی (قیچی) بر اساس فاکتورهای زیادی قابل دسته بندی هستند که در اینجا براساس نیروی محرکه به این انواع تقسیم می‌شوند :

  • بالابر آکاردئونی برقی
  • بالابر آکاردئونی دیزلی
  • بالابر آکاردئونی هیدرولیکی
  • بالابر آکاردئونی پنوماتیک

جهت آشنایی با خصوصیات و کاربردهای هرکدام از این نوع بالابرها می‌توانید مطلب ” انواع بالابر آکاردئونی ” را مشاهده کنید.

انواع بالابر آکاردئونی

مزایای بالابر آکاردئونی

از مزایای بهره‌گیری از یک بالابر آکاردئونی می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • سکو (پلتفرم) بزرگ جهت حمل تعداد نفرات بیشتر
  • قابل استفاده جهت حمل بارهای سنگین به ارتفاع
  • استحکام بیشتر بخاطر طراحی قیچی مانند و همچنین جک‌های جانبی
  • قابل استفاده در فضای باز و بسته
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به بوم لیفت

با توجه به نوع کاربرد و طراحی بالابر آکاردئونی، مزایای این نوع بالابر ممکن است متفاوت باشند. مواردی از جمله قابلیت حمل، نگهداری آسان و ابعاد نسبتا کوچک را نیز می‌توان از دیگر مزایای بالابرهای آکاردئونی برشمرد.

معایب بالابر آکاردئونی

بالابر قیچی نیز همانند سایر انواع تجهیزات صنعتی، با معایبی همراه است که برخی از آن‌ها عبارتند از :

  • حداکثر ارتفاع دسترسی نسبت به بوم لیفت‌ها کمتر است.
  • قابلیت مانور و دسترسی افقی در این نوع بالابر وجود ندارد. (در برخی مدل‌های بالابر آکاردئونی کلایر، سکوی کشویی تعبیه شده که دسترسی افقی محدودی ایجاد می‌کند.)
  • جهت دسترسی به محل مد نظر برای فعالیت، لازم است بالابر مستقیما در مجاورت محل قرار بگیرد.
  • برخی انواع بالابرهای آکاردئونی وزن نسبتا سنگینی دارند.

شرکت کلایر، با تکیه بر دانش مهندسان خود، در تلاش برای طراحی بالابرهای آکاردئونی به نحوی است که بسیاری از این معایب رفع و همچنین امکانات زیادی به بالابرها افزوده شود.

مشاهده بالابرهای آکاردئونی کلایر

 

بالابر کلایر

بوم لیفت یا بالابر قیچی؟؟؟

زمانی که باید برای پروژه خود یکی از انواع بالابر قیچی یا بوم لیفت را انتخاب کنید، باید معیارهای زیادی را در نظر بگیرید. برخی از این معیارها عبارتند از :

  • برای رسیدن به چه ارتفاعی به بالابر قیچی یا بوم لیفت نیاز دارید ؟

بوم لیفت‌ها در مقایسه با بالابر آکاردئونی دسترسی تا ارتفاعات بالاتری برای شما فراهم می‌کنند. زمانی که ارتفاع کاری شما کمتر از 18 متر است، بالابر آکاردئونی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد اما در صورتی که به ارتفاعات بالاتری نیاز دارید، بهتر است از بوم لیفت استفاده کنید.

  • آیا موانعی بر سر راه وجود دارد ؟

برای مناطق کاری که موانعی بر سر راه قرار دارد به طوری که کار با بالابر قیچی مقدور نمی‌باشد، می‌توانید از بوم لیفت بخصوص بوم لیفت مفصلی به عنوان یک راه حل ایده‌آل استفاده کنید.

بازوهای بوم لیفت مفصلی به اپراتور اجازه می‌دهد تا از رو یا زیر و اطراف موانعی مانند داربست یا چارچوب‌ها و موانع دیگر عبور کند و به نقطه مد نظر دسترسی پیدا کند.

  • چه تعداد کارگر و چه میزان تجهیزاتی باید به ارتفاع منتقل شوند ؟

هر بالابری دارای محدودیت حمل وزن و تعداد افرادی است که می‌توانند با خیال راحت روی سکو (پلتفرم) کار کنند. به میزان اطمینان از ایمنی، ضروری است که از این میزان تجاوز نشود.

برای حمل بارهای سنگین به ارتفاع و یا تعداد زیاد افراد، می‌توانید از بالابر آکاردئونی که دارای سکوی بزرگتری می‌باشد، استفاده کنید. بوم لیفت‌ها معمولا سبد کوچکتری دارند که فضای کار یک نفر را فراهم می‌کند.

بالابر قیچی

  • کار در فضای داخل یا خارج از ساختمان است ؟

محیطی که کار در آن انجام می‌شود، عاملی کلیدی در انتخاب نوع بالابر مورد نیاز است.

بوم لیفت‌ها معمولا برای کاربردهای فضای بیرونی ساختمان استفاده می‌شوند درحالیکه بالابرهای آکاردئونی بیشتر برای پروژه‌های داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این مسئله همیشه به اینگونه نیست و می‌توان در مواردی از بالابر آکاردئونی در فضای بیرونی استفاده کرد و یا از بوم لیفت در محیط داخلی بهره برد.

همچنین برخی انواع بالابر آکاردئونی جهت فعالیت در زمین‌های ناهموار طراحی شده‌اند. بنابراین بهترین انتخاب، مشاوره با کارشناسان متخصص در زمینه انتخاب بالابر است.

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *