FA

 EN 

دسته بندی مطالب

پست های اخیر

داربست یا بالابر سیار ؟ کدام یک برای کار در ارتفاع مناسب‌تر هستند ؟

بالابر یا داربست

کار در ارتفاع مستلزم تمرکز شدید بر روی مسئله‌ی ایمنی است. اصلی‌ترین مسئله در حفظ ایمنی کارگران، داشتن تجهیزات مناسب است. برای سال‌ها، داربست، نردبان یا چهارپایه، امن‌ترین و البته تنها روش کار در ارتفاع بودند. اما از زمان اختراع بالابر، جایگزین کردن یک بالابر سیار با داربست‌های قدیمی، یکی از گزینه‌های قابل توجه و منطقی برای تمامی فعالیت‌ها در ارتفاع بوده است.

یکی از چالش‌های اساسی کارفرمایان و تکنسین‌ها در هنگام کار در ارتفاع این است که داربست مناسب‌تر است یا بالابر ؟ برای پاسخ به این پرسش، باید نکاتی را در نظر گرفت. اما پیش از پرداختن به پاسخ این مقایسه، لازم است با تعریف بالابر چه بالابر سیار و چه بالابر ثابت و داربست آشنا شوید.

بالابر سیار چیست ؟

به طور کلی بالابر، وسیله‌ای است که برای انتقال افراد و تجهیزات دیگر به ارتفاع طراحی شده است. انواع بالابرها با دسترسی‌های مختلف جهت مصارف متفاوتی ساخته شده‌اند. استفاده از بالابر با توجه به مدل آن، نیازمند آموزش‌های مختص خود است.

بالابرها از جهات مختلف قابل دسته‌بندی هستند، بالابر هیدرولیکی، بالابر سیار، بالابر برقی، بالابر ریلی، بالابر آکاردئونی و …. که هر کدام با توجه به ویژگی خاصی در دسته‌بندی خاصی قرار می‌گیرند. جهت انتخاب بالابر مناسب، می‌توانید با کارشناسان مجرب این حوزه مشورت کنید. ” تماس با ما

برندها و شرکت‌های متعددی در عرصه تولید و توزیع بالابر فعالیت دارند اما در این میان، کلایر، با سابقه فعالیت طولانی مدت در عرصه صنعت و همچنین صنعت بالابر و همچنین اهمیت به کیفیت و طراحی استاندارد، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه انتخاب بالابر سیار برای تمامی امور مربوط به ارتفاع باشد.

انتخاب بالابر سیار مناسب جهت کار در ارتفاع ”

بالابر سیار

داربست چیست ؟

داربست یک پلتفرم کاری موقت برای کمک به کارگران جهت کار در ارتفاع است که اغلب در ساخت و ساز استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از داربست وجود دارد که متناسب با نوع پروژه می‌توان از مناسب‌ترین آن‌ها استفاده کرد. مشاغلی که از داربست استفاده می‌کنند باید مطابق الزامات ایمنی عمل کنند زیرا این وسیله به خودی خود، نسبت به بالابر، ایمنی کمتر و احتمال بروز خطر بیشتری دارد.

مزایا و معایب استفاده از بالابر سیار

بالابر سیار، دستگاهی است که برای بالا بردن افراد و تجهیزات به ارتفاعات مختلف و در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. بالابرهای سیار در انواع مختلفی مانند بالابر آکاردئونی، بالابر مفصلی، بالابر تلسکوپی، بالابر ریلی (ستونی) و … موجود هستند.

مزایای بالابر سیار

از مزایای استفاده از یک بالابر سیار می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • سرعت

با وجود یک بالابر سیار، می‌توان انتقال افراد و تجهیزات به ارتفاع را با سرعت بیشتری انجام داد.

  • انعطاف پذیری

بالابرها در انواع مختلف با ظرفیت‌ها و ارتفاع‌های متفاوتی موجود هستند. با وجود این تنوع دسترسی، می‌توان با انعطاف بیشتری در ارتفاع کار کرد. همچنین برخی از مدل‌های بالابر سیار، با ایجاد دسترسی افقی، افراد را قادر به رسیدن به نقاط سخت می‌کنند.

  • سهولت در استفاده

استفاده از بالابرها معمولا سختی و پیچیدگی خاصی ندارد و با ارائه یک آموزش مختصر، می‌توان افراد را برای کار بر روی بالابر مهیا کرد.

  • جابجایی آسان

بالابر سیار به راحتی قابل جابجایی بوده و با سیستم‌های حرکتی مختلف می‌توان آن را به مکان‌های مختلف جابجا و در آنجا مورد استفاده قرار داد.

بالابر کلایر

  • ایمنی و پایداری

بالابرها معمولا دارای سیستم‌های ایمنی هستند. وجود جک‌های نگهدارنده، مکانیزم عملکرد و سایر فاکتورها، بالابر را به یک دستگاه ایمن برای کار در ارتفاع تبدیل کرده است.

همچنین مطالعه کنید : ” 10 علت شایع بروز حوادث بالابر هیدرولیکی

معایب بالابر سیار

بالابرهای سیار علی‌رغم مزایای بسیار، معایبی هم دارند که در بسیاری از موارد این معایب مربوط به پایین بودن کیفیت تولید بالابر توسط تولیدکنندگان نامعتبر می‌باشد. با این وجود از معایب بالابر سیار می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • قیمت بالا

بالابرهای سیار معمولا نسبت به داربست قیمت بالاتری دارند که ممکن است برای برخی شرکت‌ها و افراد با بودجه محدود، مقرون به صرفه نباشند. البته توجه به این نکته ضروری است که در مواردی که دفعات کار در ارتفاع زیاد است، این هزینه اولیه بالا، در طولانی مدت جبران و به نوعی یک سرمایه گذاری تلقی می‌شود.

  • نیاز به فضای نگهداری

نیاز بالابر به فضایی برای نگهداری می‌تواند برای بسیاری از کارفرمایان یک مشکل باشد. البته شرکت‌های تولیدکننده بالابر همیشه به دنبال طراحی بالابر در ابعاد کوچک هستند.

بسیاری از بالابرهای تولیدی شرکت کلایر، ابعاد کوچکی دارند و تا این مسئله تا حد زیادی توانسته مشکل فضای نگهداری بالابر را برطرف کند.

مزایا و معایب داربست

داربست، سازه‌ای موقت است که از لوله‌های فلزی و اتصالات مختلفی تشکیل شده است. از داربست معمولا برای دسترسی‌های خاص و در امور خاصی استفاده می‌شود.

مزایای داربست

از مزایای استفاده از داربست می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • مقرون به صرفه بودن

در مواردی که قرار است پروژه موقت و کوتاه مدت اجرا شود، استفاده از داربست به نسبت بالابر ارزان‌تر خواهد بود.

  • دسترسی به ارتفاعات بیشتر

داربست‌ها می‌توانند در برخی از پروژه‌ها علی‌الخصوص پروژه‌های ساختمانی، دسترسی به ارتفاعات بیشتری را برای کارگران ایجاد کنند. ” مشاهده انواع بالابر سیار کلایر

  • حرکت روی داربست

از جمله مزایای قابل توجه داربست، می‌توان به امکان حرکت روی داربست از طریق تخته‌های چوبی و دسترسی به مسافت بیشتری اشاره کرد.

معایب داربست

اگرچه در ظاهر شاید کار بر روی داربست رایج‌تر باشد. علت این مسئله می‌تواند قدمت بیشتر این نوع تجهیز جهت انجام کار در ارتفاع باشد. اما به مرور و با پیشرفت‌های حوزه صنعت، معایب استفاده از داربست نمود بیشتری پیدا کرده است.

برخی از این معایب عبارتند از :

  • ایمنی کم داربست

سقوط از ارتفاع، از بزرگترین حوادث در محیط‌های کاری تلقی می‌شود. درصد زیادی از این حوادث ناشی از کار در ارتفاع را می‌توان به کار بر روی بالابر (بصورت غیرایمن) اختصاص داد.

ایمنی از بزرگ‌ترین نقاط قوت یا ضعف در یک تجهیز، بخصوص تجهیزات کار در ارتفاع می‌باشد. داربست نسبت به بالابر سیار، ایمنی کمتری دارد ، بخصوص در هنگام حرکت روی آن و یا حمل ابزار و تجهیزات.

همچنین یکی از خطرات اصلی کار در ارتفاع بخصوص کار بر روی داربست، سقوط اجسام بر روی سر عابران و افرادی است که در لایه‌های پایین‌تر حضور دارند.

کار در ارتفاع

  • طولانی بودن فرآیند نصب

داربست برای استفاده باید توسط اپراتورهای آموزش دیده نصب شود. نصب داربست با توجه به وسعت پروژه می‌تواند بین یک تا چند روز طول بکشد. این زمان در استفاده از بالابر، وجود ندارد و با قرار دادن بالابر در محل مورد نظر، می‌توان بلافاصله از آن استفاده کرد.

  • سد معبر

تا به حال با کوچه‌ای که بخاطر نصب داربست و ساخت یک مجتمع مسدود شده است، مواجه شده‌اید ؟! بسیار زیاد است مواردی که بخاطر وجود داربست، افراد مجبور به انتخاب مسیر دیگری می‌شوند و همین مسئله، مشکلات زیادی در تردد ایجاد می‌کند.

برخلاف بالابر سیار که به راحتی قابل جابجایی است و همچنین ابعاد کوچکی دارد، داربست باید تا انتهای پروژه در محل خود که معمولا محیط وسیعی هم شامل می‌شود، ثابت بماند و امکان جابجایی و یا جداکردن اتصالات وجود ندارد.

  • تأثیر شرایط آب و هوایی

از دیگر چالش‌های کار بر روی داربست، تأثیر زیاد شرایط آب و هوایی از جمله بارش برف و باران و یا گرمای سوزان بر سازه‌ی فولادی داربست می‌باشد.

در این هنگام ممکن است پروژه به زمان دیگری موکول شود و یا در صورت استفاده، سختی بیشتری توسط کارگران تحمل شود.

از مزایای بالابر می‌توان به امکان حرکت دادن و انتقال آن به محیط داخلی در زمان بارش و یا گرما و سرما می‌باشد که این امکان در مورد داربست وجود ندارد.

چالش ایمنی کار در ارتفاع

تفاوتی ندارد که از یک بالابر سیار استفاده می‌کنید یا داربست. عدم رعایت موارد ایمنی کافی و آموزش افراد، می‌تواند منجر به بروز حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، واژگونی، سقوط اشیاء و … شود که هر کدام منجر به بروز خسارات جانی و مالی جدی خواهند شد.

سقوط از داربست

سازمان ایمنی و بهداشت شغلی جهانی (osha) دستورالعمل‌ها و الزامات ایمنی زیادی در ارتباط با استفاده از بالابر و یا داربست ارائه می‌دهد.

 استفاده از نرده‌ها و طناب‌های محافظ، سیستم‌های جلوگیری از سقوط، اطمینان از ایمنی سطح قرارگیری داربست یا بالابر، از جمله موارد ایمنی مشترک در استفاده از این دو تجهیز کار در ارتفاع می‌باشند.

در ادامه بصورت موردی به مواردی که رعایت آن‌ها در افزایش نسبی ایمنی کار در ارتفاع منجر خواهد شد اشاره می‌کنیم :

  • آموزش

پیش از کار در ارتفاع، افراد را در حد مناسبی آموزش دهید. نکات ایمنی و عملکردی را با آن‌ها مرور کرده و در صورت صلاحدید، از کار در ارتفاع توسط افراد فاقد آموزش کافی، جلوگیری نمائید.

  • تجهیزات حفاظتی

در هنگام کار در ارتفاع لازم است از تجهیزات حفاظتی مناسب از جمله طناب و تجهیزات جلوگیری از سقوط، نرده محافظ، توری محافظ و … استفاه شود.

بهمراه داشتن کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، عینک و لباس محافظ هم در موارد مورد نیاز باید لحاظ گردد.

  • در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی

پیش از اقدام به کار در ارتفاع، شرایط جوی را در نظر داشته باشید. در شرایط جوی نامناسب مانند بارش شدید برف و باران، صاعقه و … از کار در ارتفاع خودداری کنید. ” نکات کار بر روی بالابر در باد و هوای طوفانی

  • بازرسی تجهیزات

پیش از هر بار استفاده از تجهیزات، آن‌ها را به طور کامل بررسی کنید تا از سالم و بدون نقص بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده نقص، مسئله را به مسئول مرتبط گزارش دهید تا عملیات تعمیر و یا تعویض انجام شود.

بازرسی بالابر

  • سایر نکات ایمنی

با توجه به تجهیزاتی که از آن‌ها برای کار در ارتفاع استفاده می‌کنید، نکات ایمنی خاصی ممکن است مورد نیاز باشد. دستورالعمل‌های تولیدکننده و یا کارشناس ایمنی محیط می‌تواند کمک کننده باشد.

مواردی که در انتخاب بالابر یا داربست باید در نظر گرفته شوند.

بالابر سیار را می‌توان به عنوان یک داربست متحرک و ایمن مورد استفاده قرار داد. این وسیله می‌تواند همان مزایای داربست را داشته باشد و در عین حال خطر سقوط کارگران از ارتفاع و بسیاری دیگر از معایب داربست را کاهش دهد.

کارفرمایان پیش از آغاز کار در ارتفاع باید مزایا و معایب استفاده از هر کدام از تجهیزات را در نظر گرفته و سپس یک گزینه‌ی ایمن و مؤثر برای پروژه‌ی خود انتخاب کنند.

بر اساس شواهد و گزارشات، کارفرمایان اغلب متوجه می‌شوند که بالابرها به دلایل مختلفی در مقایسه با داربست‌های سنتی گزینه‌های بهتری هستند.

از جمله نکاتی که در هنگام انتخاب بالابر سیار برای کار در ارتفاع لازم است در نظر بگیرید، عبارتند از :

  • نوع کار

اولین قدم برای انتخاب بالابر، تعیین نیاز و نوع فعالیتی است که قرار است با آن انجام دهید. بسیاری از بالابرها با توجه به ظرفیت و ارتفاع دسترسی، برای بسیاری از فعالیت‌ها مناسب‌تر هستند.

همچنین ممکن است فعالیت شما در فضای داخل یا فضای باز باشد که برای هر کدام از این محیط‌ها، نوع خاصی از بالابر مناسب‌تر خواهد بود.

می‌توانید جهت انتخاب گزینه مناسب خود، از کارشناسان کلایر مشاوره بگیرید.

  • ظرفیت و ارتفاع مورد نیاز

در هنگام انتخاب بالابر سیار مناسب، میزان باری که قرار است روی آن قرار دهید و همچنین حداکثر ارتفاعی که قرار است به آن دسترسی داشته باشید را تعیین کنید.

  • ایمنی کار در ارتفاع

داربست و نردبان، در مقایسه با بالابرها، از استحکام کمتری برخوردار هستند. استفاده از یک بالابر سیار با کیفیت، می‌تواند خیال کارفرمایان از مسئله‌ی ایمنی را راحت کند.

ایمنی بالابر استاندارد، تا حدی است که افراد قادر هستند به ارتفاعات بالا دسترسی یافته و فعالیت مد نظرشان را انجام دهند.

  • کیفیت بالابر سیار

مسئله‌ی کیفیت در بالابر سیار، بسیار حائز اهمیت است. تولیدکنندگان بسیاری اقدام به تولید بالابر کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها کیفیت مناسبی ندارند و منجر به دید منفی نسبت به استفاده از بالابر شده‌اند.

کلایر، تولیدکننده باکیفیت‌ترین بالابرها در کشور است و تمرکز زیادی بر رعایت اصول استاندارد در طراحی و تولید داشته است.

کیفیت بالابر کلایر

  • خدمات پس از فروش

یکی از مواردی که ممکن است در هنگام انتخاب بالابر به آن توجه کمتری شود اما در آینده کارفرما را با چالش مواجه کند، مسئله خدمات پس از فروش و نیاز بالابر به تعمیر و نگهدای است.

شرکت کلایر، دارای یک تیم تخصصی تعمیر و نگهداری بالابر می‌باشد که در تمامی کشور آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند.

  • بودجه مورد نظر

مسئله‌ی قیمت بالابر، در هنگام انتخاب یکی از موارد تعیین کننده بسیاری از کارفرمایان می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت بالابر با کیفیت محصول تناسب منطقی داشته باشد.

خرید یک بالابر با قیمت بسیار پایین، ممکن است ناشی از عدم کیفیت کافی باشد و منجر به هزینه‌های آتی برای کارفرما شود.

جمع بندی انتخاب بالابر سیار یا داربست

انتخاب بین داربست و بالابر سیار، تصمیمی است که باید با دقت و با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام شود. هر کدام از این تجهیزات مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید قبل از انتخاب نهایی به طور کامل بررسی شوند.

با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده در این مقاله، می‌توانید بهترین انتخاب را برای انجام کار در ارتفاع داشته باشید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره، می‌توانید با کارشناسان شرکت کلایر ارتباط بگیرید.

  پیشنهاد میکنم بخوانید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *